Dlaczego czytać? Oto jest pytanie…

Adriana Kawecka

Czytanie książek wspiera rozwój intelektualny ucznia. Jeśli uczeń jest oczytany, to ma bogate słownictwo i potrafi zbudować swoją wypowiedź tak, aby była spójna i logiczna. Częste czytanie wpływa na rozwój kreatywności, a co za tym idzie na myślenie niestereotypowe. To z kolei pomaga patrzeć na napotkane w życiu problemy z wielu stron, więc, wpływa na lepsze ich zrozumienie i łatwiejsze rozwiązywanie. Jednak co zrobić, by uczeń chętnie sięgał po książkę?

Dziecko w natłoku różnych zajęć często nie ma gdzie i kiedy czytać. Dlatego podstawową sprawą jest zapewnienie odpowiednich warunków, czyli zorganizowanie miejsca i czasu na czytanie. Przekonali się o tym nauczyciele z jednej z bostońskich szkół w latach osiemdziesiątych XX w. Postanowili oni czytać dzieciom na głos przez 10 minut, wybraną przez uczniów książkę, kiedy rozpoczynały się lekcje. Zadawali im także popołudniowe czytanie także przez 10 minut. To wyrobiło nawyk czytania i przyniosło uczniom tak wiele korzyści edukacyjnych, że sposób ten nazwano bostońskim czytaniem.

 

Początki są ważne

Okazuje się, iż przedział wiekowy od 4 do 6 lat – to idealny moment na naukę czytania. Nauka czytania między 6 a 7 rokiem życia – staje się już znacznie większym wyzwaniem. Jednak, jeśli młody człowiek umie już czytać, co zrobić, aby zachęcić go do czytania? Przede wszystkim należy  pokazać własnym przykładem, jak jest ono wartościowe. Samemu czytać i o przeczytanych książkach z dzieckiem rozmawiać. Kiedy nabierze do nas zaufania, można podsuwać ciekawe dla niego teksty, które jednocześnie są uznawane za wartościowe. Dzięki temu, coraz częściej dziecko będzie miało satysfakcję, a nie tylko przyjemność z przeczytania lektury. Ta satysfakcja sprawi, że samo będzie chętnie sięgało po nowe książki, będzie szukało coraz trudniejszych tekstów – już nie tylko literatury pięknej, ale literatury popularnonaukowej czy nawet naukowej.

Dzięki czytaniu nastąpi rozwój słownictwa, a to spowoduje, że uczeń będzie czytał ze zrozumieniem: magazyny, gazety, umowy, regulaminy, instrukcje obsługi, wszelkiego typu dokumenty czy karty do głosowania. Będzie w stanie zorientować się, o czym jest przemówienie, esej czy też łatwiej znajdzie i krytycznie oceni informacje w Internecie. Dziecko przełamując samo siebie, urośnie we własnych oczach i nauczy się, że warto walczyć z trudnościami, nie tylko w opanowywaniu mało zrozumiałego tekstu, ale i w życiu.

Dorośli, którzy czytają regularnie książki, są prawie trzy razy częściej skorzy uczestniczyć w wydarzeniach kulturalnych; prawie cztery razy częściej odwiedzają muzea lub ekspozycje sztuki, ponad dwa razy częściej realizują wolontariat lub charytatywną pracę i częściej uczestniczą w zajęciach sportowych.

Jednak by młody człowiek rozpoczął swoją przygodę z książką, najlepiej nie oceniać tego, po co na początku sięgnie, a już na pewno nie krytykować jego gustu. Może on wybrać np. komiksy czy kilka książek czytanych po kilkanaście razy. Jeśli dzięki temu uczeń chce czytać i widzi korzyści wypływające z tego dla siebie (choćby to miała być tylko przyjemność obcowania ze światem przedstawionym w książce), to należy go w tym wspierać.

Jeśli rozwinie się nawyk czytania, to uczeń sam zauważy, że będzie pisał coraz lepiej, będzie też bardziej otwarty na nowe doświadczenia. To też należy uświadomić młodemu człowiekowi. Można pójść jeszcze dalej. Dobra edukacja daje dobrą pracę w przyszłości, a to z kolei przynosi korzyści finansowe, co też nie jest bez znaczenia. Z drugiej strony według badaczy z Uniwersytetu Yale, trzy czwarte uczniów, którzy radzą sobie słabo z czytaniem w trzeciej klasie podstawówki, będą radzić sobie słabo w dalszej karierze szkolnej i zawodowej.

 

Czytanie daje wolność

Każdy, kto czyta wie, że czytanie daje wolność, pozwala oderwać się od szarej rzeczywistości i zanurzyć w kolorowym świecie książki oraz obcować z ogromną ilością ciekawych postaci o różnych światopoglądach. To z kolei pozwala na rozwój wyobraźni i wypracowanie własnego poglądu na świat.

Każdy uczeń jest inny, dlatego ilu uczniów tyle sposobów na motywowanie do czytania. To od inwencji i pomysłowości opiekuna zależy, czy potrafi on znaleźć te, które otworzą przed młodym człowiekiem bajeczny, czasem niezrozumiały, ale jakże pożyteczny świat książki.

 

 

Bibliografia:
  1. Szkolenie: „Jeszcze raz o czytelnictwie – repetytorium dla wytrwałych nauczycieli bibliotekarzy” – STIMULUS
  2. Strona internetowa: ksiazka.net.pl
Adriana Kawecka – nauczyciel-bibliotekarz oraz opiekun koła czytelniczego w Międzynarodowym Liceum Paderewski.


Artykuły, które mogą Cię zainteresować:

 

#książki #nauka #komunikacja #czytanie #korzyści #wybór #wyobraźnia # rozwój #poradydlarodziców

 

Nasze szkoły