Katarzyna Olejnik, Katarzyna Kijek-Kubejko
Organizacja IB (International Baccalaureate) powstała w 1968 roku i jest uznawana za jedno z najlepszych stowarzyszeń edukacyjnych na świecie.
Zapewnia uczniom wysokiej jakości edukację w ramach trzech spójnych ze sobą programów nauczania, tworzących tzw. continuum:
Dlaczego IB?
Międzynarodowa edukacja proponowana przez IB ma na celu kształcenie dociekliwych, kompetentnych i odpowiedzialnych młodych ludzi, którzy pomogą stworzyć spokojniejszy i sprawiedliwszy świat. Proponowane przez IB programy zachęcają dzieci i młodzież na całym świecie do bycia zaangażowanym i empatycznym „człowiekiem uczącym się” (life-long learner), który rozumie i akceptuje różnorodność ludzi, dostrzegając złożoność ich racji. Dzisiaj, gdy nowe globalne wyzwania pojawiają się w niespotykanym dotąd tempie, programy IB są bardziej aktualne i potrzebne niż kiedykolwiek wcześniej.
Co wyróżnia IB World Schools?
Programy IB są wyjątkowe pod wieloma względami. Autoryzuje je organizacja non-profit, co oznacza, że nie ma akcjonariuszy, a nadwyżki dochodów inwestuje się w stały rozwój programów. IB może w ten sposób zachować niezależność od układów politycznych i ekonomicznych.
Proces ewaluacji obejmuje nauczycieli z różnych kultur i środowisk, gwarantując, że to właśnie nauczyciele-praktycy odgrywają kluczową rolę w rozwoju każdego z programów. Koncepcja edukacyjna IB jest ponadto stale aktualizowana zgodnie z wynikami badań edukacyjnych prowadzonych na uniwersytetach na całym świecie.
Programy IB są oferowane w różnorodnych szkołach na całym świecie: państwowych i prywatnych, narodowych i międzynarodowych, dużych i małych. Jedną z zalet IB jest zatem to, że gromadzi ona ogólnoświatową społeczność nauczycieli, którzy mogą wymieniać się doświadczeniami i uczyć się od siebie nawzajem.
Dlaczego warto zacząć jak najwcześniej?
PYP (Primary Years Programme) jest międzynarodowym programem przeznaczonym dla dzieci w wieku od 3 do 12 lat. Nauka w programie ma na celu przekroczenie tradycyjnych granic między przedmiotami, dlatego treści, które poznają uczniowie, są ujęte w sześć transdyscyplinarnych tematów o znaczeniu globalnym:
Program koncentruje się na potrzebach społecznych i emocjonalnych dziecka, co przynosi korzyści zarówno uczniom, jak i nauczycielom. Dzieci uczą się, jak myśleć samodzielnie i brać odpowiedzialność za własny proces uczenia się. Zdobywają wiedzę poprzez dociekanie, badanie oraz stawianie pytań, są zachęcane do krytycznego myślenia i podważania twierdzeń, pracują w grupie dla osiągnięcia wspólnego celu, a także podejmują działania na rzecz społeczności szkolnej i lokalnej.
Więcej na temat PYP:
Gwarancja jakości
Każda szkoła upoważniona do oferowania programów IB jest autoryzowana przez organizację jako IB World School. Zdobycie tego prestiżowego tytułu wymaga poświęcenia i zaangażowania ze strony nauczycieli, rodziców i uczniów, aby spełnić rygorystyczne wymagania dotyczące zapewnienia wymaganej jakości.
Po potwierdzeniu autoryzacji szkoła nadal jest wspierana przez IB, aby stale zapewniać najwyższą jakość proponowanych programów.
Są otwarci na zmiany, a praca w programie daje im możliwość stałego rozwoju zawodowego, co sprawia, że mogą inspirować i motywować swoich uczniów. Rodzice natomiast są traktowani w szkołach IB jako niezbędni partnerzy i ważni członkowie szkolnej społeczności.
Katarzyna Kijek-Kubejko – nauczycielka j. hiszpańskiego, koordynatorka PYP, wicedyrektorka Szkoły Podstawowej Paderewski.