Justyna Górecka
Interdyscyplinarność jest odzwierciedleniem tego, jak działamy w codziennym życiu, łącząc wiedzę z różnych dziedzin. W praktyce szkolnej polega to na szukaniu punktów stycznych między przedmiotami lub budowaniu zadań opartych na problemie, przy rozwiązywaniu którego, uczniowie odnoszą się do różnorodnych umiejętności.
Punktem wyjścia do utworzenia zadania interdyscyplinarnego może być odszukanie przez nauczycieli różnych przedmiotów powiązanych ze sobą zagadnień, np. nauka o starożytnych cywilizacjach na lekcjach historii i czas przeszły na języku angielskim.
Na języku angielskim uczniowie poznają słownictwo i struktury potrzebne do opisu zwierząt. Na lekcji geografii uczniowie poznają strefy krajobrazowe świata wraz z ich fauną i florą. Uczniowie klas 5. pracowali nad projektem łączącym język angielski i geografię. Nauczycielka geografii przygotowała listę zwierząt, uwzględniając różnorodne miejsca ich występowania (dzięki temu pojawiły się ciekawe, nietypowe gatunki, takie jak: rosomak, kolczatka). Uczniowie losowali zwierzęta i mieli za zadanie przedstawić je w ich naturalnych środowiskach oraz opisać je w języku angielskim, uwzględniając następujące elementy: wygląd, umiejętności oraz związek cech z miejscem, w którym żyją. Następnie uczniowie umieszczali na mapie opisane gatunki.
Uczniowie klas 4 poznawali na lekcjach przyrody zasady zdrowego stylu życia i zrównoważonej diety. Równolegle na języku angielskim poznawali czas teraźniejszy – Present Simple w kontekście opowiadania o swoim stylu życia. Uczniowie mieli za zadanie napisać w języku angielskim plan zdrowo przeżytego dnia, a następnie wprowadzić go w życie i zdać relację, np. w formie plakatu lub przy użyciu narzędzi multimedialnych. W ten sposób uczniowie poznali teorię zdrowego życia oraz zasady użycia czasu Present Simple wraz z określeniami pór dnia i godzin po angielsku. Wypraktykowali również zasady zdrowego stylu życia, uwzględniające odpowiednią dietę, ruch i przebywanie na świeżym powietrzu.
Innym podejściem do stworzenia zadania edukacyjnego jest wyjście od problemu, do którego rozwiązania, wykorzystamy umiejętności z różnych przedmiotów. Aby zwiększyć zaangażowanie uczniów, warto wybrać problem dotyczący ich zainteresowań, sprawę na czasie lub sytuację, która może ich rzeczywiście dotyczyć.
Nie możesz wyjechać na dalekie wakacje.
Zaproponuj swojej rodzinie tygodniowy plan wakacji w swoim regionie, uwzględniając następujące kwestie:
Przygotuj ulotkę w językach obcych, prezentującą Twój region osobom z zagranicy.
Jesteś na wakacjach w Timorze Wschodnim. Nagle dostałeś gorączki. W Polsce nie szczepiłeś się na tropikalne choroby. W tym kraju nie ma polskiej placówki dyplomatycznej.
Ciekawym pomysłem jest umożliwienie uczniom pracy nad zaplanowanymi zadaniami podczas specjalnie wyznaczonych na ten cel Dni Projektów.
Uczniowie pracowali nad tematem uczciwości akademickiej, łącząc język polski i plastykę w projekcie pt: „Kto, jak i dlaczego ściąga?”. Zadanie polegało na odręcznym napisaniu listu na temat związany z sytuacją ściągania i oceną takiej sytuacji. Każdy uczeń miał wysłać swój list do wylosowanej osoby z klasy pocztą tradycyjną. Kolejne zadanie dotyczyło wykonania w grupach komiksu, pokazującego konsekwencje ściągania.
Uczniowie, ucząc się o świecie, przy okazji ćwiczą umiejętności językowe: komunikację, słuchanie i czytanie ze zrozumieniem oraz znajomość słownictwa, w tym terminologię specyficzną dla danego przedmiotu.
Uczniowie wykonują ćwiczenia leksykalne na temat poszczególnych elementów układu pokarmowego oraz ich funkcji np. uzupełniają interaktywne ćwiczenia, oglądają film w poszukiwaniu informacji szczegółowych, tworzą definicje.
Na zakończenie wykonują komiks w języku angielskim, przedstawiający drogę jaką przebywa pokarm z perspektywy połykanego jedzenia wraz z jego reakcjami i emocjami oraz procesy zachodzące podczas tej drogi.
Niezależnie od tego, czy interdyscyplinarność przybiera formę złożonych projektów, zadań edukacyjnych realizowanych w czasie lekcji czy drobniejszych aktywności, warto stosować tę formę pracy, ponieważ przynosi liczne korzyści zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli:
#porady #jezykiobce #angielski #dwyjęzyczność #ibmyp #clil