Iwona Filip
Gdy nieumyślnie stawiamy bariery w rozwijaniu zdolności matematycznych we wczesnym dzieciństwie, może to zaważyć na przyszłej karierze dziecka. Wyniki edukacji matematycznej zależą od dopasowania treści kształcenia do możliwości dzieci, ale też od formy, w jakiej zdecydujemy się przekazać uczniom wiedzę.
Matematyka od najmłodszych lat
Nieraz słyszymy, że największe niepowodzenia w szkole dzieci odnoszą w dziedzinie matematyki. Jeżeli rodzice na samym początku edukacji twierdzą, że ich dzieci świetnie sobie radzą z myśleniem matematycznym, a potem, nagle pojawiają się problemy w szkole, to gdzie tkwi błąd?
Ważne, abyśmy pamiętali, że nauka matematyki nie rozpoczyna się w szkole podstawowej, ale dużo wcześniej. Można powiedzieć, że edukacja matematyczna jest połączona z intensywnym rozwojem myślenia i hartowaniem dziecięcej odporności na ponoszone w przyszłości porażki bądź popełniane błędy.
Nie tylko zadania
Myślę, że dla niejednego nauczyciela i rodzica głównym sposobem uczenia się matematyki jest rozwiązywanie zadań, które ściśle łączy się z pokonywaniem przez dziecko trudności. Zadania z treścią często stanowią dla dzieci ogromny stres.
Młodzi ludzie nie rozumieją matematycznych abstrakcji i nie dostrzegają zależności między liczbami. Jeżeli uczeń ma problem z prostymi zadaniami, z czytaniem ze zrozumieniem bądź stosowaniem wiedzy praktycznej w zadaniach, to na pewno zadania złożone są dla niego jeszcze większym problemem.
Uważam, że jedną z lepszych metod nauczania matematyki, również w szkole podstawowej, jest nauka przez zabawę, dociekanie i samodzielnie dochodzenie dzieci do rozwiązań.
Zanim zaczęłam pracę jako nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej, pracowałam także w przedszkolu. W pracy z dziećmi wykorzystywałam wówczas treści programowe zawarte w „Dziecięcej Matematyce” według metody profesor Edyty Gruszczyk Kolczyńskiej.
Metoda ta pozwala wprowadzać pojęcia matematyczne oraz rozwijać logiczne myślenie dziecka dzięki wspólnym zabawom.
Ważna rola rodzica
W nauczaniu matematyki ogromną rolę odgrywają także rodzice dziecka. Od najmłodszych lat powinni oni wyjaśniać, tłumaczyć i opowiadać o tym, co jest ważne i potrzebne w życiu. Dorośli muszą pozwolić dziecku mówić, a sami nauczyć się słuchać.
Nazywanie przez dziecko przedmiotów oraz wykonywanych czynności sprzyja koncentracji uwagi i pomaga dostrzegać to, co jest ważne. W edukacji matematycznej bardzo istotne są osobiste doświadczenia związane z tworzeniem pojęć, rozwijaniem myślenia dziecka już w okresie, kiedy przebywa ono pod opieką rodzica w domu czy uczęszcza do przedszkola.
Mowa dziecka jest także bardzo ważna. Często dziecięcy sposób formułowania myśli jest wskazówką dla nauczyciela i rodzica, aby stwierdzić, czy rozumowanie dziecka jest poprawne.
Nauczanie matematyki w klasach 1-3 ściśle powiązane jest z nauczaniem matematyki w przedszkolu. Obejmuje ono te same kręgi tematyczne, jednakże naucza się jej systemem spiralnym tzn., że co roku wraca się do tych samych treści na coraz wyższych poziomach, rozszerzając ich zakres.
Z czym wychodzimy z przedszkola?
Pobyt dziecka w przedszkolu kojarzy się głównie z zabawą. Warto jednak pamiętać, że dzięki mądrej zabawie dziecko zdobywa wiele umiejętności i nabywa wiedzę. Będąc rodzicem dobrze jest mieć świadomość, czego możemy/powinniśmy oczekiwać od dziecka po ukończeniu edukacji przedszkolnej.
Treści programowe wychowania przedszkolnego określa rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U Z 2017r. poz. 356). Zgodnie z nią dziecko, które kończy przedszkole i rozpoczyna naukę w szkole podstawowej powinno w zakresie edukacji matematycznej:
Nauka płynąca z życia
Ważne jest, aby wykorzystywać sytuacje z dnia codziennego i to, co znajduje się w domu, przedszkolu i szkole. Doskonałym przykładem jest np. wspólny spacer, podczas którego warto liczyć drzewa, samochody, rozwiązywać praktyczne zadania czy liczyć w pamięci (o ile dziecko dobrze liczy na konkretach).
Ćwiczenia wykonywać należy precyzyjnie, by od najmłodszych lat systematycznie przygotowywać dziecko do nauki w szkole.
Pamiętajmy o tym, że dzieci lubią zadania proste i jasne. Dlatego nie możemy zapomnieć o ważnej zasadzie: „Mało słów, a dużo działania” – po prostu bawmy się matematyką.
Iwona Filip – nauczycielka i koordynatorka edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej Paderewski, wychowawczyni klasy pierwszej