Jak wykorzystam pomysły z projektu Erasmus+ ‘On air together!’ do pracy na lekcjach języka angielskiego… i jak je podsunę znajomym mi językowcom do wykorzystania na zajęciach innych języków 😊
Justyna Jagieła
Europejski projekt Erasmus+ upodobał sobie naszą szkołę i od kilku lat czuje się u nas na tyle pewnie, swobodnie i bezpiecznie, że na stałe wmalował się w krajobraz jej nietypowych działań edukacyjnych, niesztampowych rozwiązań lekcyjnych, niecodziennych wyjazdów zagranicznych- chwilami do bardzo nieoczywistych na mapie Europy destynacji oraz niebywałych spotkań, wydarzeń i inicjatyw. A my polubiliśmy go z wzajemnością i doceniamy nie tylko zalety płynące z dwu lub- dawniej również- trzyletniego okresu realizacji wpisanych we wniosek pomysłów projektowych ale i widzimy w nich szansę na usprawnienie naszych przyszłych działań edukacyjnych, wychowawczych i organizacyjnych jako nieocenioną wartość dodaną projektu.
Projektowi ‘On air together!’ z pewnością można wróżyć długą i zasadną trwałość, ponieważ przyświecająca mu idea i zaplanowane wokół niej działania można wprowadzić i zastosować na lekcjach różnych przedmiotów tak by ćwiczyć konkretne umiejętności, głównie językowe- ale również i te ‘miękkie’- tak bardzo pożądane w środowisku szkolnym, akademickim i na rynku pracy oraz rozwijać kompetencje kluczowe, sprzyjające rozwojowi osobistemu, poczuciu samorealizacji, sprawczości i integracji oraz odnalezieniu się w środowisku pracy.
Jako jeden z koordynatorów projektu i nauczyciel języka angielskiego dostrzegam niesamowity potencjał i możliwości wykorzystania wielu obszarów pracy nad projektem na lekcjach języków obcych. Naszej pracy projektowej przyświecały, rozłożone na dwa lata, cztery moduły- pełne treści dziennikarskich, gatunków informacyjnych i publicystycznych rozwiniętych w teorii i praktyce, ciekawych i praktycznych zastosowań wiedzy zdobytej w trakcie spotkań z dziennikarzami, warsztatów z ekspertami i wycieczek dydaktycznych.
Oto moje propozycje do wdrożenia na lekcjach językowych:
1. zapoznanie się z wywiadem jako formą wypowiedzi i gatunkiem prasowym
2. przygotowanie serwisów informacyjnych, sprawozdań o aktualnościach, opisów bieżących wydarzeń lokalnych, krajowych lub światowych (z ang. ‘news report’)
3) sporządzenie recenzji muzycznej (lub filmowej, książkowej)
4) pogłębienie wiedzy nt. reportażu jako gatunku z pogranicza literatury i dziennikarstwa
Powyższe działania z pewnością posłużą doskonaleniu sprawności słuchania i czytania ze zrozumieniem w języku obcym (w trakcie samodzielnej pracy badawczej uczniów lub współgrając z kolegami i dzieląc się zadaniami), pozwolą poćwiczyć wymowę oraz popracować nad sztuką autoprezentacji. Rejestrując zapisany wywiad, aktualności, recenzję lub reportaż uczniowie mogą odczuwać stres (zderzenie ze sprzętem rejestrującym), drżenie głosu lub doświadczyć blokady lub paraliżu- umiejętne pokierowanie ich w pracy nad swoimi dziełami (okazanie wsparcia, cierpliwości i zrozumienia, określenie kryteriów sukcesu ale równocześnie swoboda działania tak by wydobyć kreatywność i nietuzinkowość w podejściu do zadania, przystanie na możliwość wielu prób, a zatem ćwiczenie warsztatu) pomoże im okiełznać sytuacje stresogenne w przyszłości.
To również rozwijanie umiejętności informacyjno-technologicznych, zarówno w kwestii sposobu kompilacji oraz prezentacji danych jak i technicznego wykonania zadania. Praca indywidualna oraz w grupach usprawnia również wyszukiwanie informacji i kształtuje umiejętności badawcze.
Zadawanie pytań w wywiadzie to świetna okazja do szlifowania gramatyki- poprawne budowanie pytań w języku angielskim bywa problematyczne, podchwytliwe i jest warte przećwiczenia w sytuacjach mniej typowych niż ćwiczenia gramatyczne. Tworzenie serwisów informacyjnych to praktyka stylu formalnego a zatem formalnych struktur gramatyczno-leksykalnych, odpowiedniego rejestru oraz tonu. Recenzje, w oparciu o zainteresowania i pasje uczniów, na pewno rozwiną ich krytyczne myślenie oraz, z językowego punktu widzenia, słownictwo, chwilami to nieformalne, slangowe ale ciągle służące swobodzie i sukcesowi przekazu, ponieważ powstaną teksty, które dotyczą uczniów bezpośrednio i z którymi uczniowie będą się utożsamiać; natomiast opracowanie reportażu to przedsięwzięcie długofalowe, które małymi kroczkami wpłynie na jakość twórczości i kreatywności uczniów oraz rozwój ich umiejętności językowych i kompetencji badawczych.
Ponadto, wywiad, sprawozdanie z aktualnych wydarzeń czy recenzje to jedne z wielu form wypowiedzi wymaganych na pisemnym egzaminie maturalnym z języków obcych (Language B) w programie matury międzynarodowej. Umożliwienie pracy nad nimi w warunkach mniej formalnych i sytuacjach nietypowych oraz wyjście poza sferę ćwiczeń w klasie, niewątpliwie przyczyni się do poczucia solidnie i oryginalnie wykonanej pracy, samospełnienia, samozadowolenia, autorefleksji oraz przełoży się na lepsze wyniki maturalne.
I wreszcie, działania i aktywności w oparciu o zgłębianie tajników pracy dziennikarskiej, respektowanie kodeksu etyki dziennikarskiej, analizę bieżącego problemu lub fenomenu w lokalnej społeczności, zainteresowanie się wydarzeniami z kraju i świata, z pewnością rozwiną postawy obywatelskie i społeczne uczniów, zacieśnią ich relacje ze środowiskiem lokalnym oraz wzmocnią ich poczucie bycia nie tylko obywatelem kraju ale i świata. Wcielenie się w rolę dziennikarza przeprowadzającego wywiad, podającego serwis informacyjny, recenzującego film, płytę czy książkę albo wnikającego w problem społeczny by odzwierciedlić go w reportażu to z kolei dodatkowa zaleta nieformalnej edukacji.
W przygotowaniu wyżej opisanych form wypowiedzi pisemnych i ustnych pomogą- opracowane przez uczniów realizujących projekt ‘On air together!’- tutoriale, po które odsyłam na oficjalną stronę projektu.
Pomocne i inspirujące mogą się okazać przykłady prac wykonanych przez uczniów projektu i zaprezentowanych podczas wizyt partnerskich, które również znajdziecie na stronie projektu. Serdecznie zapraszam do odwiedzenia strony i wykorzystania jej zasobów (wszystkie materiały udostępnione są na licencji otwartej CC-BY).
Justyna Jagieła – nauczycielka j. angielskiego, koordynator projektów Erasmus+ dla młodzieży w Międzynarodowym Liceum Ogólnokształcącym Paderewski,