Barbara Gondek-Błaszków
Schematy/rutyny widocznego myślenia zostały opracowane przez zespół badaczy z Uniwersytetu Harvarda w ramach projektu Visible Thinking w Project Zero. Są to praktyki, które kierują procesami myślowymi i stymulują ich aktywność.
Wierząc, że uczenie się jest konsekwencją myślenia, lubię obserwować ten proces na moich lekcjach, wykorzystując właśnie rutyny widocznego myślenia (Visible Thinking Routines). Stosując je, mogę uczestniczyć w procesie myślowym moich uczniów i są one pretekstem, aby uczniowie pozwolili mi na to (co wcale nie jest oczywiste). Uważam taką możliwość za przywilej.
Dlaczego warto stosować schematy widocznego myślenia na lekcjach?
Jakie są RODZAJE SCHEMATÓW widocznego myślenia
i jakie niosą korzyści dla uczniów?
Rutyna THINK-PAIR-SHARE (POMYŚL – PRZEDYSKUTUJ Z KOLEGĄ- PODZIEL SIĘ WNIOSKAMI)
Schemat ten wykorzystuję właściwie w każdym momencie lekcji: po przeczytaniu, po wysłuchaniu tekstu, postawieniu pytania, zasugerowaniu problemu.
Krok 1: Uczniowie najpierw samodzielnie analizują problem/zagadnienie/pojęcie.
Krok 2: Uczniowie dyskutują nad zagadnieniem w parach.
Krok 3: Uczniowie dyskutują na forum klasy.
Korzyści dla ucznia: Każdy uczeń jest zaangażowany w proces myślenia, uczniowie czują się bezpiecznie, dyskutując najpierw w parach swoje pomysły zanim podzielą się nimi w większym gronie.
Rutyna SEE –THINK–WONDER (WIDZĘ – MYŚLĘ – ZASTANANAWIAM SIĘ)
Schemat ten sprawdza się, gdy oglądamy fragment filmu, patrzymy na zdjęcie.
Krok 1: Uczniowie najpierw mówią co widzą na obrazku, w filmie: widzę …
Krok 2: Uczniowie mają dokończyć zdanie: sądzę, że …
Krok 3: Uczniowie spekulują, mówią, co ich zastanawia : zastanawiam się, czy….zastanawiam się, dlaczego…
Korzyści dla ucznia: Uczeń formułuje najpierw bardzo proste myśli, powoli przechodząc do wyrażania szczegółowych opinii.
Rutyna THINK-PUZZLE-EXPLORE (POMYŚL – ZASTANÓW SIĘ – ZBADAJ)
Schemat ten pomaga mi wprowadzać nowe zagadnienie.
Krok 1: Stawiam pytanie: Co wiesz o zagadnieniu?
Krok 2: Co Cię zastanawia?
Krok 3: Co chciałbyś zgłębić?
Korzyści dla ucznia: Każdy uczeń wykorzystuje wcześniej nabytą wiedzę, metoda stymuluje ciekawość i rozwija dociekliwość. Uczniowie notują odpowiedzi na pytania, a następnie dyskutują je w parach, a potem w grupach. Staram się zapisywać ich wnioski tak, aby kolejne lekcje mogły wyjaśnić wszelkie wątpliwości.
Rutyna 3-2-1 BRIDGE (3-2-1 MOST)
Rutyna, którą stosuję kiedy zaczynam lekcję od przeanalizowania pojęcia, ogólnego zagadnienia, na przykład: ryzyko; wspomnienia; przyjaźń; sztuka uliczna; medycyna alternatywna.
Krok 1: Uczniowie notują swoje 3 myśli/skojarzenia z zagadnieniem/pojęciem.
Krok 2: Uczniowie tworzą 2 pytania: Co ich nurtuje w związku z nim? Czego chcieliby się dowiedzieć?
Krok 3: Uczniowie formułują 1 metaforę/ porównanie w celu wyjaśnienia, czym jest analizowane pojęcie: na przykład: przyjaźń jest jak …
Po kilku tygodniach kiedy kończymy pracę nad tematem, uczniowie ponownie przechodzą kroki rutyny 3-2-1 Bridge w celu sprawdzenia, ile się nauczyli.
Korzyści dla ucznia: Każdy uczeń musi dokonać refleksji, porównując swoją dotychczasową wiedzę i pierwsze skojarzenia dotyczące tematu z wiedzą nabytą po realizacji tematu.
Rutyna Colour-Symbol-Image (KOLOR – SYMBOL – OBRAZEK)
Rutyna, którą stosuję kiedy zaczynam lekcję od przeanalizowania pojęcia, ogólnego zagadnienia, na przykład: ryzyko; wspomnienia; przyjaźń; sztuka uliczna; medycyna alternatywna.
Krok 1: Wybierz kolor reprezentujący dane zagadnienie/pojęcie.
Krok 2: Stwórz symbol reprezentujący zagadnienie.
Krok 3: Stwórz obrazek reprezentujący zagadnienie.
Krok 4: Zaprezentuj je partnerowi/grupie.
Korzyści dla ucznia: Uczeń niewerbalnie potrafi oddać istotę zagadnienia. Metoda ta sprawdza się zarówno do prostych pojęć jak i skomplikowanych idei.
Rutyna CIRCLE OF VIEWPOINTS (KRĄG PUNKTÓW WIDZENIA)
Rutyna ta sprawdza się w czasie dyskusji, pozwala uczniowi zobaczyć, iż każdy może inaczej postrzegać problem, z innej perspektywy. Uczniowie pracują w grupkach i każdy z nich ma inną rolę i z jej perspektywy dyskutuje nad problemem.
Krok 1: Myślę o… z perspektywy … (moja rola)
Krok 2: Sądzę, że …
Krok 3: Z perspektywy mojej roli mam następujące pytania…
Korzyści dla ucznia: Rutyna pozwala na prezentowanie różnorodnych perspektyw, uczeń dostrzega, iż każdy ma prawo do swojej opinii.
Podsumowując, uczniowie bardzo szybko rozwijają umiejętność posługiwania się tymi schematami. Ich prostota i przejrzystość pozwala niewątpliwie na usystematyzowanie lekcji, ale przede wszystkim stawia uczniów w centrum procesu nauczania i daje im możliwość uporządkowania swoich myśli, co potem ułatwia im pracę nad projektami, wypowiedziami pisemnymi.
Barbara Gondek-Błaszków – nauczyciel języka angielskiego w Międzynarodowych Szkołach Paderewski, trener MYP Language acquisition w IBO (workshop leader), ko-lider zespołu języków obcych.