Lajfhaker, hipster czy domiś? Kim jest Twoje dziecko?

Artur Miłkowski

Pokolenie „Z”. Mówi się o nich, że na stałe wrośli w Internet i nie widzą granicy między światem online i offline. Biegła znajomość świata wirtualnego daje im poczucie życia w świecie bez ograniczeń. Są bardzo niecierpliwi, ponieważ dorastają w większym dobrobycie niż wcześniejsze pokolenia, a sieć wiele rzeczy podaje im na tacy.

Przykładowo, komunikując się ze swoimi ulubionymi markami przez media społecznościowe, oczekują natychmiastowej odpowiedzi 24/7. Uczelnie wyższe, prowadząc rekrutacje, już wiedzą, że potencjalni kandydaci zasypią ich pytaniami na Facebooku w niedzielne popołudnie po rodzinnym obiedzie.

W artykułach o pokoleniu „Z”, czyli osobach urodzonych po 1996, można znaleźć dużo uogólnień. Prawda jest taka, że poza kilkoma cechami wspólnymi jest to dużo bardziej zróżnicowana grupa niż „milennialsi” czy też pokolenie „X”. Badacze społeczni argumentują to tym, że młode pokolenie nie doświadczyło tak ważnych wydarzeń dziejowych, które mogłyby spoić ich świadomość, jak miało to miejsce w poprzednich generacjach. Wręcz odwrotnie – globalizacja czyni dzisiejszą młodzież obywatelami świata, co wyraźnie wpływa na różnorodność tego pokolenia. Postawy życiowe młodych osób są bardziej niż kiedykolwiek zdeterminowane „kulturą domu rodzinnego”, a nie specyfiką uwarunkowań geograficzno-historycznych, w jakich się wychowują. Wbrew pozorom jest to generacja, w której najbardziej widać rozdarcie między różnymi wartościami.

Pokolenie „Z” i jego warianty

Skupiając się na definiowaniu cech charakterystycznych dla pokolenia „Z”, badacze społeczni wypracowali taki podział, który bierze pod uwagę różne pragnienia, tęsknoty i postawy życiowe młodych osób. Analizując ich zachowania zauważono, że pokolenie „Z” można podzielić na 5 podstawowych plemion[i] :



Liczne kampanie marketingowe kierowane do danych grup, potwierdzają słuszność takiego spojrzenia na młodych. Jeżeli jesteś ciekawy, kim jest Twoje dziecko, zapoznaj się z poniższą charakteryzacją plemion i porównaj je z jego zachowaniem.

ZIOMALE

Dla nich najważniejsze jest łapanie chwili. Na sztandarze niosą hasło YOLO, czyli You Only Live Once (współczesna wersja Carpe Diem). Są najbardziej szaloną i spontaniczną grupą młodych. Najlepiej czują się w grupie. Nie wyobrażają sobie życia bez częstych spotkań z ekipą znajomych. Używają licznych mediów społecznościowych – Snapchat, Instagram, Facebook, … – muszą być wszędzie. Boją się, że coś ich ominie, że coś wydarzy się bez ich udziału. Ich największą słabością jest FOMO – Fear of Missing Out (strach przed wykluczeniem).  Największą wspólną „zajawką” i obsesją tej grupy jest muzyka. Wyraża ich osobowość, stanowi tło emocjonalne oraz, w razie braku innych ekscytujących doznań, wypełnia pustkę.

Nie, nie chodzi o to, że ja słucham tam rapu czy popu, słucham mojej playlisty. Ona mówi o mnie wszystko. Bez muzyki nie ma życia, nie ma imprezy, biegania, płakania w poduszkę. (Magda, 17)

Według szacunków raportu Świat Młodych IV, ziomale stanowią 30% młodego pokolenia.

Styl życia "ziomali"
Styl życia "ziomali"
Styl życia "ziomali"

Zdjęcia luźno korespondują ze stylem życia, dominującym sposobem przeżywania oraz tym z czym utożsamia się plemię ziomali.

DOMISIE

Nie potrzebują szerokiej grupy znajomych, wolą bliskie relacje z przyjaciółmi. Zwykle otwarcie stwierdzają, że ich największymi autorytetami są rodzice. Ich podejście do życia jest tradycjonalistyczne i konserwatywne. Cechuje ich duże przywiązanie do domu rodzinnego i często do późnego wieku w nim pozostają, mimo możliwości wyboru. Nie chcą rozgłosu. Chcą mieć poukładane relacje z bliskimi. Najbardziej boją się choroby kogoś bliskiego. Domisiów cechuje ukryte pragnienie czynienia dobra. Najchętniej ze wszystkich plemion angażują się w wolontariat.

Moja przyjaciółka to moja mama. Może to banalne, ale podziwiam ją i chciałbym być taka jak ona. (Karolina, 25)

Według szacunków raportu Świat Młodych IV, domisie stanowią 23% młodych.

Styl życia "domisiów"
Styl życia "domisiów"
Styl życia "domisiów"

Zdjęcia luźno korespondują ze stylem życia, dominującym sposobem przeżywania oraz tym z czym utożsamia się plemię domisiów.

HIPSTERZY

Ci z kolei chodzą zawsze własnymi ścieżkami. Wolą wyróżniać się niż przynależeć. Największym obciachem dla hipsterów jest przeciętność i standardowość. Są zakochani w hand made`ach oraz kulturze DIY (Do It Yourself). Chociaż według badań to najmniej liczna grupa, to jednak ci ludzie bardzo wyróżniają się ze względu swoją wyrazistość oraz kreatywność. Na wszystko mają nowe spojrzenie. Znają utwory, których nie zna nikt inny, a podczas rozmów o filmach polecają wszystkim finlandzkie kino grozy lat siedemdziesiątych. Uwielbiają podróże i odkrywanie – traktują cały świat jak swój dom. Spotkasz ich kupujących kozi ser na ryneczku lub w antykwariacie z płytami winylowymi.

Według szacunków raportu Świat Młodych IV hipsterzy stanowią 12% młodych.

Styl życia "hipsterów"
Styl życia "hipsterów"
Styl życia "hipsterów"

Zdjęcia luźno korespondują ze stylem życia, dominującym sposobem przeżywania oraz tym z czym utożsamia się plemię hipsterów.

LAJFHAKERZY

Dla nich punktem honoru jest wygrywanie życia. Określają sobie cele i konsekwentnie dążą do ich realizacji. Przy tym bardzo dbają o to, żeby wieść o ich sukcesach była nośna, krótko mówiąc, zbierają punkty lansu. Chętnie chwalą się dobrym „outfitem” albo odwiedzaniem ciekawych miejsc na Instagramie. Wszystko za co się biorą robią intensywnie. Na przykład, jeśli biegają, to z myślą o przebiegnięciu maratonu. Na zakupach preferują prestiżowe marki lub też czerpią satysfakcję ze sprytnych zakupów – czyli kupienia fajnych rzeczy w sieciówce w niespotykanej promocji. W każdym obszarze życia szukają sposobu na rozwój – są najbardziej przedsiębiorczym z plemion.

Według szacunków raportu Świat Młodych IV lajfhakerzy stanowią 19% młodych.

Styl życia "lajfhakerów"
Styl życia "lajfhakerów"
Styl życia "lajfhakerów"

Zdjęcia luźno korespondują ze stylem życia, dominującym sposobem przeżywania oraz tym z czym utożsamia się plemię lajfhakerów.

REGRECI

To najbardziej zmartwiona część polskiej młodzieży. Nie odnajdują się w zastanej rzeczywistości. Nie zadowala ich własna sytuacja życiowa (przede wszystkim materialna). Bardzo krytycznie odnoszą się też do sytuacji w kraju (twierdzą, że nie można tu normalnie żyć). Kiedy tylko będą mieli możliwość, to chętnie wyjadą do Anglii. W przeważającej części tę grupę tworzy najstarsza część polskiej młodzieży, czyli osoby, które skończyły już edukację i boleśnie odczuwają wejście w dorosłość. Chociaż ich pesymizm sprawia, że wykazują mało inicjatywy (prędzej napiszą setkę zaangażowanych komentarzy w Internecie niż przyłączą się do akcji społecznej lub pikiety), to jest to najbardziej dojrzałe plemię z mocnym postanowieniem brania odpowiedzialności za własne życie. Swoją frustrację koją oglądając ironicznie obrazki komentujące rzeczywistość (memy).

Według szacunków raportu Świat Młodych IV regreci stanowią 16% młodych.

Styl życia "regretów"
Styl życia "regretów"
Styl życia "regretów"

Zdjęcia luźno korespondują ze stylem życia, dominującym sposobem przeżywania oraz tym z czym utożsamia się plemię regretów.

Tak przedstawia się podział młodych ludzi okiem socjologów i specjalistów od marketingu. Moim zdaniem jest w tym dużo trafnych spostrzeżeń opisujących rozterki i „zajawki” generacji „Zet”.

„Przynależność plemienna” młodego człowieka nabiera największej wyrazistości podczas studiów. Jest to związane z dużą liczbą wyborów, które w tym czasie podejmują młodzi dorośli oraz swobodą, jaka wiąże się z tym okresem życia. Trzeba jednak wyraźnie zaznaczyć, że powyższa kategoryzacja na plemiona to wybiórcza garść stereotypów. Wiadomo, że ludzie nie dzielą się jak w grach RPG na zupełnie wyizolowane rasy – elfy, orki czy krasnoludy. Prawdopodobnie, myśląc o swoim dziecku bez trudu przywołasz z pamięci sytuacje, które wpasowują je do każdego z powyższych plemion. A może jego zachowania zbieżne są w dominujący sposób z jednym plemieniem? Warto zastanowić się nad tym, żeby być świadomym, co gra w duszy młodego człowieka, z kim i z czym się identyfikuje i w jaki sposób warto z nim rozmawiać.

[i] Szczegółowo koncepcję opisuje raport Świat Młodych IV opracowany przez instytucję badawczą IQS. Raport ten jest podstawą merytoryczną do powyższego artykułu.

Artur Miłkowski – Account Manager w Agencji marketingu taktycznego Vena Art

Nasze szkoły