Nauka słówek a nowe technologie

Justyna Górecka

Świat bombarduje nas nowościami w zakresie technologii. Istnieje już mnóstwo  pomysłów na nowoczesną naukę języków obcych. Niektórzy jednak wciąż wypisują listy słów z tłumaczeniami lub rozklejają karteczki z notatkami. Może warto dowiedzieć się jak iść z duchem czasu i zacząć uczyć się przy pomocy internetowych aplikacji. Być może ta droga okaże się ciekawsza i prostsza.

Apki zamiast papierowych fiszek

Słynna reklama portalu aukcyjnego przedstawia starszego pana, który dzielnie uczy się języka angielskiego (English for beginners). Jego sposoby na naukę to przyklejanie karteczek ze słówkami na otaczające go przedmioty, studiowanie podręcznika do angielskiego, słuchanie i powtarzanie nagrań. To tradycyjne metody, które nadal funkcjonują wśród uczących się języków, ale dziś mamy duży wybór nowoczesnych narzędzi wspomagających proces zapamiętywania słownictwa w atrakcyjny i interaktywny sposób. Mam na myśli aplikacje na smartfony. Wiele z nich opiera się na tych samych mechanizmach co nauka z papierowych fiszek.

Interaktywne aplikacje ułatwiają przyswajanie nowych słówek.

Interaktywne aplikacje ułatwiają przyswajanie nowych słówek.

Jednak zamiast przekładania karteczek z przegródki do przegródki, przewijamy słowa palcem, rozwiązujemy interaktywne ćwiczenia, a aplikacja sama grupuje słownictwo na opanowane oraz wymagające utrwalenia. Elektroniczne fiszki zawierają poza słowem, kontekstem czy obrazkiem również modelową wymowę.

Przykładową darmową aplikacją jest Memrise, w której mamy do wyboru kilka języków i różne poziomy zaawansowania. Ciekawą funkcją aplikacji są memy, które często w zabawny i zaskakujący sposób pomagają nam skojarzyć z czymś dane słowo lub, jak w przypadku języka niemieckiego, zapamiętać z jakim rodzajnikiem łączy się dany wyraz. Dużą zaletą tego typu aplikacji jest to, że pilnują regularności powtarzania poprzez powiadomienia i przywołują mniej zmotywowanych do nauki uczniów.

Zbiory słówek i interaktywne testy

Ogromne zasoby gotowych zestawów słówek podzielonych na katalogi tematyczne zwiera Quizlet. Każdy zestaw składa się ze słowa, jego wymowy oraz tłumaczenia bądź ilustracji.  Do wyboru mamy naukę słówek (flashcards) oraz kilka ćwiczeń utrwalających słownictwo: np. pisemne tłumaczenie, łączenie par (słówko z rysunkiem lub tłumaczeniem) czy Gravity – gra, w której ćwiczymy znajomość słów oraz ich pisownię. Quizlet jest narzędziem często wykorzystywanym przez nauczycieli na lekcjach języków obcych. Warto jednak pamiętać, że z jego zasobów można też korzystać podczas samodzielnej nauki w domu, a nawet tworzyć własne zestawy słownictwa, które chcemy utrwalić.

Coś dla najmłodszych

Element interaktywny w nauce: kolory, dźwięki i obrazki są wyjątkowo istotne w nauczaniu dzieci. Jedną z wielu stron internetowych z grami leksykalnymi jest Learnenglishkids, czyli tematyczne zbiory słówek i gier utrwalających. Kolejnym przykładem jest strona Eslgamesplus, gdzie zakres słownictwa wybieramy w zakładce TOPICS, a następnie wybieramy zadania spośród: gier planszowych, zadań typu „memory” (łączenie par), krzyżówek, koła fortuny, bitwy piratów czy „wisielca” (Hangman). Przy niektórych z zadań jest możliwość wyboru gry w parach lub drużynach, a więc w naukę mogą się zaangażować całe rodziny.

Mapy myśli

Skojarzenia i kategoryzowanie usprawniają proces zapamiętywania.
Skojarzenia i kategoryzowanie usprawniają proces zapamiętywania, dlatego nauczyciele języków obcych często zachęcają uczniów do tworzenia leksykalnych map myślowych. Korzystając z aplikacji takich jak Mindly, bubbl.us czy coggle.it uczący się mogą tworzyć interaktywne mapy słówek. Aplikacje pozwalają używać kolorowych pól, strzałek, powiązań, symboli czy obrazków. Mapy można dowolnie edytować wraz z pojawieniem się nowych skojarzeń i poznawaniem nowych słów.

Nowe technologie usprawniają i uatrakcyjniają proces nauki, a dzięki zastosowaniu różnorodnych mnemotechnik pomagają poszerzać zasób słownictwa w językach obcych.  Warto jednak pamiętać, żeby nie skupiać się wyłącznie na nauce pojedynczych słówek, ponieważ to nauka w kontekście, w tekstach czytanych i słuchanych jest nieodłącznym elementem rozwoju umiejętności i kompetencji językowych. Na szczęście również w tym zakresie nowe technologie dają nam coraz więcej możliwości.

Justyna Górecka – nauczycielka języka angielskiego w MSP „Paderewski”, liderka zespołu języków obcych, wychowawczyni klasy 5a.

Nasze szkoły