Zagrajmy w edukację.

Justyna Górecka

Nie jest tajemnicą, że dzieci lubią się uczyć przez zabawę. Oto kilka pomysłów na to, jak wykorzystać popularne gry towarzyskie do nauki języka w szkole i w domu.

Dlaczego gry?

Granie wywołuje emocje, a to jeden z czynników wspomagających zapamiętywanie.
Nauczyciele języków obcych coraz chętniej korzystają w pracy z gier. Granie wywołuje emocje, a to jeden z czynników wspomagających zapamiętywanie. Ponadto gry redukują zahamowania przed komunikacją w języku obcym, ćwiczą pamięć, koncentrację i spostrzegawczość. Mobilizują też do używania poznanych słów i konstrukcji.

Kiedy na lekcję angielskiego przynoszę znane gry, dzieci są początkowo zaskoczone i mówią, że przecież mają je w domu. Nie kojarzą ich z nauką języka angielskiego. Jednak na lekcji dowiadują się, że właśnie dzięki znanym grom karcianym, sprawnościowym czy planszowym można np. utrwalać poznane słownictwo.

Co wybrać?

Ogromne emocje wzbudza np. Pass the Bomb, (polska wersja Tik Tak Bum). Gra zawiera tykającą bombę, która po pewnym czasie wydaje odgłos wybuchu. Zadaniem uczestników jest podawanie sobie bomby i wymawianie wyrazu zawierającego daną literę lub słowa z danej kategorii. Zabawa mobilizuje do przypomnienia sobie jak największej ilości słów, ponieważ nikt nie chce, żeby bomba „wybuchła” w jego rękach. Można to wykorzystać kiedy na przykład powtarzamy słownictwo z kilku działów.

Kolejna gra to Zgadnij, kim jestem. Wywołuje ona zazwyczaj wiele śmiechu, ponieważ uczniowie, poprzez nałożenie opaski z obrazkiem, „stają się” zwierzętami, produktami spożywczymi lub przedmiotami codziennego użytku. Zadając odpowiednie pytania, muszą odgadnąć, kim są. W ten sposób utrwalamy pytania i krótkie odpowiedzi typu: Am I big? Am I an animal? Can I swim?

I jeszcze kilka pomysłów, jak wykorzystać popularne gry do nauki angielskiego w domu.

Bingo – wylosowane liczby podajemy po angielsku, nie pokazujemy wylosowanej kuli i tym samym ćwiczymy nazywanie oraz rozumienie ze słuchu liczb od 1 do 100.

Super farmer – po rzucie nazywamy zwierzątka na kostkach po angielsku oraz informujemy ile zdobywamy zwierzątek, ćwiczymy liczebniki, nazwy zwierząt gospodarskich oraz tworzenie liczby mnogiej.

Zgadnij kto to – gra polegająca na zadawaniu pytań w celu ustalenia jaką osobę wybrał przeciwnik. Grając, utrwalamy słownictwo związane z opisem wyglądu zewnętrznego i części ciała oraz pytania i krótkie odpowiedzi typu: Are you a girl? – Yes, I am./No, I’m not, Have you got blue eyes? Yes, I have./No, I haven’t.

5 sekund – w skład gry wchodzi specjalna pałeczka odmierzająca upływ 5 sekund. W tym czasie należy wymienić słowa na zadany temat, np. trzy przedmioty szkolne. W wersji angielskiej podajemy kategorię i słowa po angielsku. Możemy korzystać z podanych kart lub wymyślać własne kategorie: np. name 3 blue objects in our house, name 3 of your favourite dishes.

Poniżej przykład podobnej gry i dowód na to, że rywalizacja i gry sprawiają radość nie tylko dzieciom:

Zachęcam rodziców do wplatania języka angielskiego w domowe zabawy.

Justyna Górecka – nauczycielka języka angielskiego w Szkole Podstawowej Paderewski, liderka zespołu języków obcych, lektorka w szkole językowej.

Nasze szkoły