Klasy trzecie w Skandynawii

14 maja 2018

Drugi tydzień maja uczniowie klas trzecich Gimnazjum Paderewski wraz z wychowawcami spędzili na wycieczce w Danii i Szwecji.

Wizytę Szwecji rozpoczęliśmy od największego w północnej Europie kompleksu akwariów w Oceanarium Błękitna Planeta. W Kopenhadze odbyliśmy rejs kanałami, a następnie obejrzeliśmy m. in. słynną Małą Syrenkę tuż przy Przystani Królewskiej, Fontannę Bogini Gefion, Pałac Amalienborg, gdzie codziennie odbywa się odprawa Gwardii Królewskiej, siedzibę Parlamentu i XVIII wieczną dzielnicę portową Nyhavn. W Dani w miasteczku Lund zobaczyliśmy najstarszą romańską Katedrę ze średniowiecznym zegarem astronomicznym oraz budynki uniwersytetu, na którego dziedzińcu podziwialiśmy kamienie runiczne w epoki Wikingów. W Ales Stenar zobaczyliśmy kamienny monument w kształcie łodzi (Krąg Wikingów)górujący tuż nad wodami Bałtyku. Byliśmy z wizytą w Muzeum Malmöhus Slott , gdzie poznaliśmy historię, technikę i transport regionu Skania. W mieście Malmö poznaliśmy dwa oblicza Szwecji: zabytkowy miejski rynek Stortorget, nadmorski deptak z widokiem na most Øresund oraz budynek Turning Torso, który jest najwyższym budynkiem mieszkalnym w Szwecji i stanowi symbol nowoczesnej części miasta.Nasza pani przewodnik dużo opowiedziała nam o codziennym życiu, ciekawostkach kulinarnych i zwyczajach panujących w Danii i Szwecji. Ciekawym przeżyciem były dwa noclegi na promie kursującym między Świnoujściem a Ystad oraz przejazd jednym z najdłuższych połączeń między lądami w Europie – mostem Öresund do Kopenhagi. Poza tym w Polsce zwiedziliśmy Świnoujście oraz słynne Międzyzdroje z ich aleją gwiazd.