Design – podsumowanie projektów rocznych w klasach 1

8 lipca 2024

Design jest jednym z przedmiotów realizowanych w ramach programu IB MYP. Są to lekcje, które pozwalają rozwijać m.in. kreatywne myślenie. Uczniowie na zajęciach poszukują i projektują różne rozwiązania, które następnie można stosować w praktyce. W roku szkolnym 2023/2024 klasy 1 zmierzyły się z nie lada wyzwaniem. Uczniowie zaplanowali i własnoręcznie wykonali produkty zgodnie z kryteriami, o których piszemy poniżej.

 

W pierwszym semestrze licealiści mieli do rozwiązania problem projektowy: Stworzenie planu technologicznego zgodnie z podstawowymi zasadami technicznymi w taki sposób, aby na jego podstawie powstały funkcjonalne i kreatywne produkty finalne.

Kryteriami do tego zadania były m.in.:

  • stworzenie planu technologicznego zgodnego z przedstawionym spisem treści (strona tytułowa, charakterystyka produktu, zapotrzebowanie na narzędzia i materiały, plan zajęć, nabyte/rozwinięte cechy ucznia IB i umiejętności ATL, szkice, stanowiska pracy),
  • dobór narzędzi i materiałów, który jest realistyczny, odpowiednio dobrany, a ich ilość powinna być wystarczająca do stworzenia planowanych wyrobów,
  • ponad 75% wybranych materiałów powinno zostać poddanych recyklingowi, pozyskanych z odzysku,
  • pomysł na produkt powinien być dostosowany do możliwości wykonawczych i umiejętności członków zespołu, w stopniu złożoności,
  • planowany produkt powinien odzwierciedlać specyfikę Service in Action.

Drugi semestr obejmował pracę twórczą i samoewaluację pracy.

Uczniowie tworzyli produkty w oparciu o przygotowane wcześniej plany technologiczne. Na koniec odpowiadali na pytania, które pomogły ocenić im nie tylko produkt, ale również swoją pracę wykonaną w ramach projektu rocznego:

  • Co sprawiło Ci trudność podczas pracy nad planem technologicznym?
  • Jakie cechy ucznia IB i umiejętności ATL nabyłeś/rozwinąłeś?
  • Co było dla Ciebie trudne podczas pracy nad produktem końcowym?
  • Wyjaśnij co udało Ci się zrobić i co zmieniłeś w finalnym produkcie.
  • Po stworzeniu produktu końcowego – co zrobiłbyś inaczej, lepiej?

Efekty pracy pierwszoklasistów można podziwiać w pracowniach przedmiotowych, świetlicy szkoły podstawowej czy na korytarzach szkolnych – a także w galerii zdjęć poniżej.

 

Współpraca: