Dr Barbara Ostrowska o przestrzeni szkolnej, która wpływa na aktywne uczenie się

16 marca 2023

Dr Barbara Ostrowska, nauczycielka w MLO Paderewski, została zaproszona jako prelegentka na konferencję „Edukacja to relacje. Komunikacja. Kompetencje. Przestrzeń.”.

 

Na konferencji wystąpili eksperci i edukatorzy z Islandii i z Polski. Spotkanie dotyczyło obszarów edukacji: komunikacji w szkole, rozwijania kompetencji społecznych uczniów i kreowania przestrzeni szkolnej.

Dr Barbara Ostrowska jest nauczycielką teoria wiedzy oraz koordynatorką Programu Dyplomowego Matury Międzynarodowej IB DP w MLO Paderewski. W czasie konferencji zabrała głos w panelu „Zakamarki przestrzeni szkolnej – czyli gdzie uczeń przebywa najchętniej?”. Opowiadała o tym, w jaki sposób przestrzeń klasy i szkoły może wspierać aktywne uczenie się uczniów, a także wspomagać pracę nauczyciela.

Zdaniem dr Ostrowskiej, przestrzeń szkolna powinna być elastyczna, przyszłościowa, odważna, kreatywna, wspomagająca i sprzyjająca przedsiębiorczości. Jej aranżacja ma pozwalać na swobodę pracy z różnymi metodami oraz technikami uczenia. Nauczycielka podkreślała przy tym, że charakter przestrzeni przede wszystkim powinien wynikać z realizowanego w szkole modelu pedagogicznego. Przy zachowaniu metody wykładowej, zmiana układu ławek nie przyniesie oczekiwanych skutków. Dopiero realizacja modelu, w którym nauczyciel pełni role moderatora i towarzysza uczenia się uczniów, a uczniowie pracują projektowo i w grupach, przekształcenie przestrzeni będzie korzystnie wpływała na realizację zadań edukacyjnych.

Źródło zdjęć: https://lublin.eu

 

Współpraca: