Eco Szkoła w Paderewskim

1 lipca 2021

W dniu 18 czerwca 2021 w naszym liceum odbyły się warsztaty przygotowane przez grupę Eko Szkoła, składającą się z uczniów klas drugich trzyletniego liceum (2xyz). Adresatami tych warsztatów były klasy pierwsze i drugie czteroletniego liceum.

Na początku spotkania uczniowie przedstawili charakter i zasady działania grupy. Eko Szkoła jest inicjatywą mającą na celu promocję działań ekologicznych na terenie naszej szkoły. W zamyśle, ma być to wieloletni projekt, z czasem skupiający coraz większą liczbę uczniów, jak również nauczycieli. Długoterminowymi celami są: podnoszenie świadomość ekologicznej poprzez prowadzenie szkoleń i warsztatów, zminimalizowanie śladu ekologicznego (‘ecological footprint’) wśród społeczności szkolnej oraz przyłączenie się do ogólnopolskich i regionalnych działań o charakterze ekologicznym, a także zaplanowanie własnych akcji.

Następnie zostały przedstawione działania podjęte w tym roku szkolnym:
– przeprowadzenie wśród uczniów i pracowników szkoły ankiety dotyczącej śladu ekologicznego,
– przyłączenie się do ogólnopolskiej inicjatywy “Operacja Czysta Rzeka 2021”, w której wzięli udział nie tylko uczniowie należący do naszej grupy, ale również kilku wolontariuszy z klas 2b i 2c,
– przygotowanie zbiórki nakrętek na rzecz hospicjum im. Małego Księcia

Ostatnia z wymienionych akcji miała charakter konkursu, w którym zostały nagrodzone Hanna Czaban (2x) oraz Aleksandra Jaworska (klasa 2z), które zebrały po 34 kg nakrętek!

W kolejnej części uczniowie z grupy Eko Szkoła wyjaśnili młodszym kolegom i koleżankom czym jest ślad ekologiczny oraz przedstawili wyniki przeprowadzonej ankiety. Ślad ekologiczny ocenia nasze zapotrzebowanie na zasoby naturalne biosfery w hektarach powierzchni lądu i morza, które wykorzystujemy do konsumpcji i absorpcji naszych odpadów. Przedstawiony jest w globalnych hektarach (gha) w przeliczeniu na jednego mieszkańca.

Zasoby planety szacowane są na 1,06 mld globalnych hektarów, czyli 2,2 ha na osobę. Dla zachowania równowagi ślad ekologiczny nie powinien przekraczać tego poziomu. Natomiast obecnie ślad ekologiczny wynosi 2,7 gha (oznacza to, że żyjemy na ekologiczny kredyt, żeby zaspokoić swoje potrzeby potrzebujemy 1,5 planety). Po przeanalizowaniu danych uzyskanych w naszej ankiecie wynika, że średni wynik dla naszej szkoły to 3,22 planety/osobę.

Ponadto uczniowie przedstawili trzy gałęzie gospodarki, które wpływają na ślad ekologiczny: transport, przemysł spożywczy oraz przemysł elektroniczny. Jako podsumowanie tej części uczestnicy warsztatów rozwiązywali quiz w aplikacji Kahoot.

Wśród pierwszych klas najwięcej trafnych odpowiedzi miał Robert Szostakiewicz (1c), drugie miejsce zajęła Aleksandra Słonczewska (1b), trzecie Zuzanna Kowalska (1c), zaś wśród uczniów klas drugich nagrodzeni zostali – Julia Kowalczuk (2c) oraz Jan Halczuk (2d). Nagrodami w konkursie były rośliny doniczkowe.

Po części teoretycznej przyszedł czas na praktykę. Uczestnicy warsztatów pracowali w grupach i szukali określeń kojarzących się im ze słowem „odpady”, jak również przygotowywali własną definicję tego pojęcia. Obliczali produkcję odpadów na jednego mieszkańca w ciągu roku oraz opisywali i zrobili ewaluację metod zagospodarowania odpadów.

Ostatnim zadaniem, z jakim zmierzyli się uczniowie, było wykonanie w krótkim czasie rzeźby z plastikowych opakowań, która kojarzyła się uczniom z pojęciem ‘ecological footprint’. W tej konkurencji uczestnicy rywalizowali ze sobą jako drużyny klasowe. Wśród pierwszych klas zwycięską drużyną była klasa 1b, a w drugich 2c.

 

Współpraca: