„Fizyka w sztuce czy sztuka w fizyce?” – podsumowanie wymiany

19 października 2022

Czas na podsumowanie programu wymiany polsko-niemieckiej pt. ,,Fizyka w sztuce czy sztuka w fizyce?”. W dniach 7-14 października 2022 r. gościliśmy u siebie uczennice i uczniów z Niemiec wraz z ich opiekunami. Tydzień ten wypełniony był warsztatami i wycieczkami.

 

Pierwsze trzy dni przeznaczone były na wycieczkę po Lublinie, warsztaty artystyczne, sportowe i teatralne. Więcej znajdziecie tu: „Fizyka w sztuce czy sztuka w fizyce?” – wymiana polsko-niemiecka. Magdalena Kseniak z klasy 2A przygotowała też wideo z wydarzenia.

 

We wtorek grupa pojechała do Warszawy. Wycieczkę rozpoczęto spacerem po Starym Mieście w Warszawie (wpisanym na listę światowego dziedzictwa UNESCO) z przewodnikiem. Uczniowie zobaczyli Zamek Królewski, zachwycające kolorowe kamienice, warszawską Syrenkę, kolumnę króla Zygmunta III Wazy, obserwowali Wisłę z tarasu widokowego na Gnojnej Górze oraz zobaczyli Archikatedrę. Następnie uczestnicy wymiany poznali sekrety fizyki w Centrum Nauki Kopernik, wykonywali doświadczenia, zadawali pytania i poszukiwali odpowiedzi, a także byli inspirowani do obserwacji świata wokół nich. Zjedli tam również ciepły posiłek.

Kolejną atrakcją w Warszawie był spacer z przewodnikiem po ogrodach Jana III Sobieskiego w Wilanowie. Uczniowie zwiedzili  zespół pałacowo-parkowy posiadający zróżnicowane stylowo budowle oraz ogrody i parki. Uczestniczyli tam również w warsztatach „Roztańczony dwór”. Na zajęciach spróbowali własnych sił w tańcu dawnym, doskonalili ukłony i elementy etykiety obowiązującej na dworze króla Jana III Sobieskiego. Uczniowie przenieśli się również w świat mody z XVII wieku, przymierzając ówczesne stroje.

Następnego dnia uczestnicy programu spotkali się w strefie młodzieżowej “Hej!”, gdzie w ramach programu “Lublin Europejską Stolicą Młodzieży 2023” dyskutowali o tym, co czyni miasto przyjaznym młodym ludziom. Na koniec stworzyli plakaty z hasztagiem #LublinIsYouth. Efekty ich pracy zaprezentowane zostały później w ramach wystawy. Następnie nauczyciel fizyki Michał Orłowskiego przeprowadził w szkole warsztaty fizyczne. Angażując uczniów w pokazy, przedstawiał ciekawe zjawiska typu: napięcie powierzchniowe czy elektryzowanie ciał.

Z kolei w czwartek uczniowie wzięli udział w warsztatach fizycznych na wydziale fizyki UMCS, gdzie zwiedzili m.in. laboratoria biofizyki, optometrii i mikroskopii atomowej. Mieli też okazję zamienić się w optometrystów i zbadać swój wzrok, a także zobaczyć różnego rodzaju mikroskopy elektronowe i zbadać, czy ich okulary chronią oczy wystarczająco dobrze przed promieniowaniem słonecznym. Czwartkowe wyjście na UMCS poprzedzone było wizytą w chatce Żaka i plackarni, gdzie uczniowie mogli zjeść wspólnie przepyszny obiad.

Wymiana zakończyła się pożegnalnym wieczorkiem polsko-niemieckim. Goście z Niemiec mogli skosztować polskich potraw: cebularzy, bigosu i cukierków Solidarność. Był też czas na tańce, słuchanie polskiej i niemieckiej muzyki, a także rozmowy. Punktem kulminacyjnym wieczoru była możliwość zobaczenia przez teleskop Jowisza wraz z jego księżycami oraz Saturna.

 

 

Tygodniowy program polsko-niemiecki „Fizyka w sztuce czy sztuka w fizyce?” wypełniony był grami integracyjnymi, warsztatami, zajęciami artystycznymi oraz fascynującymi wycieczkami. Uczniowie na pewno poznali się lepiej, znaleźli wspólne zainteresowania, spędzili ze sobą mnóstwo czasu i zwiedzili piękne miejsca. Zachęcamy do obejrzenia fotorelacji z programu.

 

 

 

 

Współpraca: