Przedstawiamy wybrane prace projektowe uczniów klasy 1 i 2 programu dwujęzycznego. Prezentacje wyników prac odbywały się w języku angielskim w obecności nauczycieli języków obcych oraz opiekunów projektów w dniach 14-16 grudnia 2021 r. Uczniowie weszli w rolę badaczy, naukowców, wynalazców i samodzielnie określali temat swojej pracy oraz stawiali pytania badawcze. Zapraszamy do zapoznania się z poniższymi pracami.
PRACE Z GEOFRAFII dotyczyły:
1. problemu niedoboru wody w Afryce (uczeń zbadał przyczyny niedoboru wody zarówno w aspekcie przyrodniczym, jak również w aspekcie antropogenicznym);
2. różnorodnych problemów krajów Bliskiego Wschodu (uczeń zwrócił uwagę na problemy przyrodnicze, społeczne, religijne, rasowe, ekonomiczne czy ekologiczne, wskazał ponadto na ogromne zróżnicowanie badanego regionu);
3. współczesnego znaczenia i wykorzystania starych młynów znajdujących się na Lubelszczyźnie (uczeń podjął się odtworzenia jednego z takich budynków z klocków Lego);
MILLS in voivodeship lubelskie_infographic
4. współczesnych wydarzeń na granicy polsko- białoruskiej (uczeń zajął się problemem współczesnych migracji na świecie, przeanalizował ich przyczyny, kierunki oraz skutki).
Prezentacja – Human migrations
PRACE Z BIOLOGII dotyczyły:
1. wpływ promieniowania mikrofalowego na kiełkowanie i wzrost rzodkwi oraz kopru (uczeń wykazał pozytywny wpływ promieniowania na kiełkowanie wybranych roślin);
2. przeprowadzenia analizy czystości powietrza w strefach o różnym nasileniu ruchu drogowego przy użyciu powszechnie stosowanej skali porostowej (uczeń oznaczanie porostów w różnych rejonach Lublina);
3. preparacji liści w celu wykonania pracy plastycznej (uczennica połączyła kilka dyscyplin, przeanalizowała budowę tkankową liścia, typy nerwacji oraz blaszek liściowych i stworzyła pracę plastyczną);
4. wpływu nasion kopru i skórki pomarańczy na kiełkowanie rzeżuchy (uczennica wykazała, że
operując różnymi gatunkami roślin w ogrodach, możemy redukować ilość potrzebnych do uprawy herbicydów);
5. wpływu kwaśnego pH na hodowlę pantofelków (uczeń hodował pantofelki, następnie hodowlę lekko zakwasił i obserwował zmiany, wykonanie projektu wymagało użycia mikroskopu świetlnego).
PRACE Z CHEMII dotyczyły:
1. różnic między reakcją stechiometryczną a niestechiometryczną i na tej podstawie znalezienie jak najbardziej efektywnego stosunku ilościowego substratów, aby uzyskać największą ilość gazu (uczennica zbudowała łódkę z butelki, w której przeprowadzała doświadczenie);
Projekt interdyscyplinarny – Produkt
2. wpływu temperatury na szybkość krystalizacji (uczeń przygotował hodowlę kryształów soli kuchennej NaCl i obserwował wzrost kryształów w różnych temperaturach (niska – w lodówce, pokojowa oraz wyższa – hodowla przy kaloryferze);
3. sprawdzenia, jak czynniki takie jak: temperatura, stężenie i stopień rozdrobnienia wpływają na szybkość krystalizacji (uczennice oceniały wpływ wymienionych czynników na następującą reakcję chemiczną: ocet + soda/proszek do pieczenia);
4. określenia roli kurkumy jako domowego wskaźnika pH roztworu (uczennica porównała otrzymane wyniki do używanych powszechnie wskaźników).
PRACE Z MATEMATYKI dotyczyły:
1. analizy historii kursów kilku kryptowalut oraz porównano wyniki do zysków z lokaty bankowej (uczniowie przygotowali infografikę dotyczącą tego problemu badawczego.
2. odpowiedzi na pytanie: Jak bardzo pandemia wpłynęła na rozwój gospodarczy w Polsce?
(uczeń przedstawił dane PKB w Polsce od momentu wejścia Polski do UE; obliczył średni procentowy wzrost na przestrzeni tych lat oraz w okresie pandemii);
Prezentacja – Cryptocurrencies
3. odnajdywania ciągu Fibonacciego w naturze (uczeń podał przykłady z natury i życia codziennego, dotyczące omawianych pojęć, m.in. własną analizę budowy szyszek czy wymiary kart bankomatowych);
4. sprawiedliwego podziału rzeczowego spadku
(uczeń znalazł, przeanalizował i sprawdził na konkretnym przykładzie algorytm, który pozwala podzielić niepodzielne dobra w sposób zadowalający wszystkich spadkobierców).
PRACE Z FIZYKI dotyczyły:
1. wyznaczania zależności przyśpieszenia ciała na równi pochyłej w zależności od jej kąta nachylenia (uczennica użyła powietrznego toru beztarciowego, aby wyeliminować opory ruchu)
Interdisciplinary_product_presentation
2. wyznaczania zależności szybkości modelu pociągu magnetycznego w zależności od jego masy.
3. wyznaczania zależności szybkości pęcherzyka powietrza zamkniętego w rurce z cieczą, w zależności od jej kąta nachylenia.
Nauczyciele oceniający prezentację projektów docenili szczególnie:
Dni Projektów Interdyscyplinarnych w klasach dwujęzycznych po raz kolejny udowodniły, że uczniowie naszej szkoły potrafią myśleć krytycznie, stawiać pytania, korzystać ze źródeł naukowych i dokonywać analizy badawczej.