Relacja z wymiany polsko-niemieckiej

12 czerwca 2017

Dnia 24.05.2017 uczniowie Gimnazjum i Liceum Paderewski w Lublinie wyjechali do Niemiec na tygodniową wymianę szkolną. Po długiej podróży dotarliśmy do  miejscowości  Tanne znajdującej się w górach Harz. Tam przywitaliśmy się z naszymi hostami, którzy przyjmowali nas do swoich domów.  3-dniowy pobyt w górach zapewniał mnóstwo atrakcji. Odwiedziliśmy dwie jaskinie, gdzie pomimo ciemności i niskiej temperatury podziwialiśmy wapienne cuda stworzone przez naturę. Zwiedziliśmy urokliwe miasteczko Quedlinburg. Pojechaliśmy również do Wolfsburga, aby odwiedzić kompleks pawilonów wystawienniczych sygnowanych przez markę Volkswagen. Podziwialiśmy tam wspaniałe samochody należące do koncernu Volkswagen takie jak Porsche, Bugatti czy Lamborgini. Całe muzeum było bardzo nowoczesne i wszyscy wspaniale się bawili. Podczas pobytu w górach płynęliśmy również dwa razy statkiem z czego jeden odbył się po najdłuższym kanale w Europie. Odwiedziliśmy również miasteczko uniwersyteckie Getyngę, gdzie znajduje się jeden z najlepszych i najstarszych uniwersytetów niemieckich. Zjedliśmy pyszny obiad na stołówce uniwersyteckiej, a potem poszliśmy zwiedzać miasteczko. Wieczorami były organizowane grille, zabawy integracyjne i wspólne śpiewanie piosenek. Atmosfera była bardzo miła. W niedzielę 28.05 przed wyjazdem do Oldenburga zdążyliśmy jeszcze zobaczyć nieczynną już kopalnię rudy miedzi, cynku, srebra i ołowiu. Dzięki zwiedzeniu jej mogliśmy się przekonać jak ciężka jest praca górnika. Po południu dojechaliśmy do miasta, w pobliżu którego mieszkają nasi hości, czyli do Oldenburga. Przyjechaliśmy do rodzinnych domów naszych kolegów z Niemiec, gdzie ciepło zostaliśmy przywitani obiadami. W szkole Graf-Anton-Günther Schule mieliśmy przyjemność zobaczyć jak wyglądają lekcje, na które uczęszczają nasi hości. Część uczniów pojechała również na kilkugodzinną wycieczkę do Klimahaus w Bremerhaven. Było to miejsce, gdzie przechodziło się przez pokoje, w których panowały różne klimaty świata. Jest to niezapomniane wrażenie. W Oldenburgu mieliśmy również sporo czasu wolnego na spacer po parku, podziwianie zabytków czy na zakupy. We wtorek 30.05 odbył się wieczorek polsko-niemiecki, na którym niektórzy z nas śpiewali piosenki w trzech językach-polskim, angielskim oraz niemieckim.  Wysłuchaliśmy przemówienia dyrektora, obejrzeliśmy filmy i zdjęcia z poprzednich wymian oraz zjedliśmy pyszne potrawy przygotowane przez rodziny hostów i przez nas samych. Ostatniego dnia naszego pobytu po lekcjach wyjechaliśmy do Bremy. Zwiedziliśmy miasto, zobaczyliśmy ciekawą architekturę miasta, a wieczorem wybraliśmy się na niesamowity spektakl  akrobatyczny pt. Wet.  Pierwszego czerwca nadszedł czas na smutne pożegnania. Wczesną porą wyruszyliśmy w podróż powrotną. Wspomnienia z wymiany pozostaną w nas na zawsze. Poznaliśmy wspaniałych ludzi, niektórzy z nas po raz pierwszy zetknęli się z niemiecką kulturą, która bardzo nam się spodobała oraz przeżyliśmy niesamowite przygody. Czekamy na jesień, abyśmy znów mogli wziąć udział w wymianie i zobaczyć się z naszymi niemieckimi przyjaciółmi.