W ramach Tygodnia Edukacji Globalnej społeczność szkolna każdego dnia zgłębiała niezwykle ważne tematy, przygotowując tym samym uczniów do stawiania czoła wyzwaniom, dotyczących ich samych a jednocześnie całej ludzkości. W Paderewskim jest to szczególnie ważne oraz spójne z filozofią szkoły i programów IB.
Jakie są Cele Zrównoważonego Rozwoju? Dlaczego warto się na tym skupić?
Sprawiedliwy, zrównoważony, pokojowy świat jest nie tylko idealną wizją przyszłości, ale także zobowiązaniem podjętym przez ONZ w 2015 roku i doprecyzowanym przez 17 celów zwanych Celami Zrównoważonego rozwoju, które zostały zawarte w dokumencie „Przekształcamy nasz świat: Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030”. Jest to wezwanie do działania dla nas wszystkich. Kwestie społeczne, gospodarcze i kulturowe są często ze sobą powiązane, podobnie jak Cele Zrównoważonego Rozwoju, których realizacja wymaga wspólnego globalnego wysiłku. Każdy może wesprzeć ten szeroki zakres wyzwań do sprostania i przyczynić się do osiągnięcia Celów – nawet jako uczeń, uczennica czy społeczność szkolna.
W trakcie ostatnich dni staraliśmy się uświadomić te kwestie naszym uczniom. Chcemy by potrafili szerzej spojrzeć na problemy i kreatywnie poszukiwali rozwiązań. Powstało wiele ciekawych pomysłów. Uczniowie też brali udział w różnych zadaniach, które pobudzały ich do kreatywności, a przy okazji świetnie przy tym się bawili.
Klasy pierwsze przygotowały życzenia dla świata, pisząc o tym jakie oni mogą podjąć kroki, aby ich świat stał się lepszym.
Natomiast uczniowie klas drugich, wzięli udział w edukacyjnej grze negocjacyjnej: Tajemnice Elektrobiznesu. Dzieląc się na 6 drużyn: Polityków, Urzędników, Menadżerów, Dziennikarzy, Emerytów i Rolników tworzyli wspólnie Społeczność Międzynarodową. Celem gry było jak najlepsze poradzenie sobie z wyzwaniami procesu tworzenia elektroniki na całym świecie. Do realizacji zadania, drużyny dysponowały następującymi zasobami: Zdrowie, Środowisko, Zadowolenie, Wzrost Gospodarczy, Nowoczesności. Jednak każda decyzja przegłosowana na forum Społeczności Międzynarodowej sprawiała, że poziom niektórych zasobów rósł, innych spadał. Wyzwaniem zatem było zadbanie o interesy własnej grupy, ale jednocześnie spojrzenie globalne na dobro całej Społeczności Międzynarodowej, uniknięcie kryzysu i wzrost poziomu zasobów.
Problemy dotyczyły:
– Fatalnych warunków zatrudnienia,
– Nadmiernego zużycia surowców naturalnych
– Braku czasu na podejmowanie odpowiedzialnych decyzji konsumenckich
– Wyzysku pracowników
– Zbyt małego wpływu na rzeczywistość
Uczniowie podeszli do zadania z dużym zaangażowaniem. Sposób ich argumentowania opierał się na logice i wiedzy, był rzeczowy oraz nawiązywał do doświadczenia. Jednak samo podejmowanie decyzji nie należało do najłatwiejszych. Każda decyzja pociągała za sobą konsekwencje i tylko uważność na globalny poziom zasobów pozwolił uczniom osiągnąć zamierzony cel.
Do jakich wniosków doszli uczniowie?
Jeśli podejmowane przez nas decyzje cechować będzie Partnerstwo, Solidarność, Sprawiedliwość, Pokój, Odpowiedzialność i Zrównoważenie, wspólnie damy radę zadbać o nasz świat, nawet w obliczu kryzysu!
Zapraszamy do szczegółowego zapoznania się z plakatami w poszczególnych kategoriach. Są tam dodatkowe ciekawostki oraz wyzwania, z którymi mierzyli się uczniowie, ale także każdemu z nas pozwolą na chwilę refleksji nad danym zagadnieniem.