Wywiady CAS – tym razem online

2 listopada 2020

W ciągu dwóch ostatnich tygodni uczniowie klas 2 xyz, uczący się w programie IB DP, uczestniczyli w wywiadach CAS (Creativity, Action, Service) i planowali wartościowe aktywności w ramach swojego rozwoju. 

W tym roku wywiady CAS prowadzone przez szkolną psycholog odbywały się online – analiza, motywacja, doradztwo. Uczniowie klas drugich w programie IB DP planują i realizują nietypowe zadania, wykraczające poza te, których zwyczajowo wymaga się w szkole. Właśnie CAS, TOK oraz Extended Essay to elementy, które decydują o oryginalności matury międzynarodowej.

CAS (Creativity, Action, Service – kreatywność, akcja, służba) to wychowawczy program rozwoju osobistego. Zaliczenie go wymaga poświęcenia łącznie minimum 150 godzin zegarowych na zainteresowania artystyczne, rozwój fizyczny oraz aktywność o charakterze społecznym). W ramach CAS uczniowie realizują wolontariat, rozwijają własne zainteresowania i pasje oraz dbają o kondycję fizyczną. Podstawą jego zaliczenia jest prowadzenie raportów – zapis swoich doświadczeń i refleksji, odczuć i nowych umiejętności wyniesionych z CAS.

Główną ideą jest zapewnienie uczniom interesujących i satysfakcjonujących doświadczeń i zachęcenie ich do doskonalenia pozaszkolnych umiejętności. Największe znaczenie ma bezpośredni kontakt z innymi ludźmi i rozwój własnej osobowości. Doświadczenia zdobyte w ramach CAS rozbudzają większą ciekawość świata, kształtują umiejętność pracy w grupie, uczą samodzielności, tolerancji dla innych oraz obowiązkowości i niezależności w podejmowaniu decyzji.

W Paderewskim, m.in. poprzez CAS, staramy się inspirować uczniów i mobilizować do działań kształtujących postawę cechującą się szacunkiem wobec innych, tolerancją, zrozumieniem i akceptacją różnych tradycji oraz przekonań.

Program IB zakłada, że uczeń podejmując różnorakie działania w ramach CAS:

  • jest bardziej świadomy swoich mocnych i słabych stron,
  • podejmuje nowe wyzwania i uczy się nowych rzeczy,
  • planuje i inicjuje różne przedsięwzięcia,
  • wykazuje zaangażowanie i wytrwałość,
  • umie współpracować z innymi,
  • angażuje się w sprawy istotne dla ogółu ludzkości,
  • bierze pod uwagę etyczne aspekty swoich działań.

Jakie aktywności uczniowie planują w ramach CAS? Oto niektóre z nich: organizacja WOŚP, aktywność w Centrum Wolontariatu, w fundacjach pomocowych, w harcerstwie; udział w EYP (Europejski Parlament Młodzieży), nauka języków obcych; nauka gry na pianinie, na gitarze, śpiewanie w chórze; modeling; szydełkowanie; kurs fotografii; gra w golfa, gra w tenisa, joga.

Życzymy powodzenia!

 

Współpraca: