Co nowego w świecie MegaMisji – podsumowanie I semestru

13 lutego 2018

Podczas cotygodniowych spotkań czwartkowych dzieci mają okazję brać udział w zajęciach MegaMisji. Dzięki wykonywanym zadaniom zbieramy punkty, dzięki którym zdobywamy nagrody dla naszej świetlicy. Dzięki zaangażowaniu dzieci wygraliśmy już trzy nagrody! Mianowicie: przybory plastyczne, gry planszowe oraz książki, a także tablet!

Dział 2 Dziecko w środowisku medialnym

Temat 1: Przedstaw się Psotnikowi

Dzieci coraz częściej w swoim życiu będą miały okazję znaleźć się w sytuacji, kiedy trzeba się przedstawić i opowiedzieć o sobie kilka zdań. W trakcie zajęć dzieci nauczyły się, co i w jaki sposób warto o sobie opowiedzieć w kontaktach bezpośrednich i przez internet.

Temat 2: Akcja komunikacja – czyli na ratunek Psotnikowi

Codziennie komunikujemy się z innymi na wiele sposobów: bezpośrednio, przez telefon, SMS­y, maile. Zajęcia w formie zabawy uczą podstawowych zasad, jakie powinny towarzyszyć dobrej komunikacji.

Temat 3: Szanowny Panie Psotniku- czyli jak zwracać się do innych osób

Umieć zwracać się kulturalnie do innych to oczywiście podstawa; ale jak się porozumieć, gdy do dyspozycji ma się jedynie gesty, obrazy i dźwięki? Dzieci miały okazję to sprawdzić, podchodząc do różnych wyzwań z wykorzystaniem magicznej komunikacyjnej linii.

Dział 3 Język mediów

Temat 1: Psotnik w telewizji

Jakie są podstawowe funkcje komunikatów medialnych? Oczywiście informacyjna i rozrywkowa. Uczestniczki i uczestnicy dowiedzieli się o nich więcej, bazując na przykładzie jednego medium – telewizji, a dokładnie programów telewizyjnych, w których sami wystąpili. Zagrali też w krótką grę, która pozwoliła im sprawdzić, czy nie gubią się w gąszczu telewizyjnych propozycji.

Temat 2: Fakty, opinie i bliźniaki

Podczas zajęć poruszana była także kwestia faktów i opinii. Dzieci dowiedziały się czym się różni opinia od faktu i w jaki sposób kulturalnie przedstawić własne zdanie.

Temat 3: Psotnik i różne media

Poruszając się w świecie mediów możemy zaobserwować, że te same treści pojawiają się w nich w bardzo różnych formach. Czym różnią się między sobą? Jak powinny być przygotowane? Czy ten sam przekaz, który usłyszymy w radiu sprawdzi się np. w telewizji? Uczniowie mieli szansę nie tylko poszukać odpowiedzi na powyższe pytania, ale i sprawdzić swoje siły w przełożeniu treści usłyszanej bajki na zupełnie inny środek przekazu, a dokładnie dokonali komiksowej interpretacji fragmentu audiobooka.

Dział 4 Prawo

Temat 1: Julka i Kuba bronią swoich praw w sieci

Dzieci dowiedziały się, że każde dziecko ma swoje prawa, których nikt nie może im odebrać – w kontekście mediów będzie to prawo do informacji, z którym łączą się m.in. prawo do swobodnej wypowiedzi czy wymiany informacji. Podczas zajęć rozwiązały szyfr znaków ukrywający wyraz „prawo”, wysłuchały wiersza o swoich prawach i stworzyły obrazkową gwiazdę pokazującą, czym jest prawo do informacji.

Temat 2: „Nie oddamy Psotnika” – czyli o prawach małych autorów

Dzieci tworzyły i starały się być autorami swoich dzieł. Mały autor ma takie same prawa jak duży. Powinien je znać, żeby umieć szanować własną i cudzą pracę.

Temat 3: Julka i Kuba poznają zasady bezpiecznego korzystania z mediów i internetu

Uczniowie mieli okazję sprawdzić swoją wiedzę o zasadach bezpiecznego korzystania z internetu. Zagrały w tym celu w grę, w której pomogły małemu pingwinkowi rozwiązać kilka problemów, jakie napotkał używając swojego nowego tabletu. Podjęły też próbę uzupełnienia kontraktu, który oni sami – a także mały pingwinek – mogliby zawrzeć z rodzicami. A wszystko po to, by korzystanie z mediów i sieci było łatwiejsze i bardziej bezpieczne.