„Projekt lekcja. Jak tworzyć zadania, które angażują i uczą?” – relacja z konferencji

15 listopada 2022

W Paderewskim odbyła się wyjątkowa i inspirująca konferencja „Projekt lekcja. Jak tworzyć zadania, które angażują i uczą?” z udziałem nauczycieli z całej Polski. Wyjątkowa – bo zamiast prelekcji opierała się na obserwacji zajęć lekcyjnych oraz warsztatach. Inspirująca – ponieważ pełna była twórczych działań i angażujących dyskusji.

 

Konferencja „Projekt lekcja. Jak tworzyć zadania, które angażują i uczą?” odbyła się 26 października 2022 r. i została zorganizowana w ramach działalności Laboratorium Szkoły Uczącej Się (inicjatywy prowadzonej przez największą w Polsce Fundację Centrum Edukacji Obywatelskiej). Główną ideą, przyświecającą organizacji wydarzenia, było podzielenie się doświadczeniami i wiedzą na temat projektowania lekcji z uwzględnieniem wiedzy o efektywnym uczeniu się.

 

 

Osią konferencji była obserwacja lekcji prowadzonych w MSP Paderewski. Uczestnicy konferencji, nauczyciele ze szkół – Laboratoriów Szkół Uczących Się z całej Polski, mieli okazję obserwować lekcje j. polskiego, biologii, w-f, matematyki, geografii, j. angielskiego i zajęcia edukacji wczesnoszkolnej. Zajęcia prowadzone były z uwzględnieniem elementów wspomagających głębokie uczenie się.

Zanim jednak obserwatorzy poszli na lekcje, zostali oficjalnie powitani w Paderewskim przez dyrektorkę Katarzynę Olejnik. Następnie Edyta Wąsik (nauczycielka historii w MSP Paderewski, koordynatorka Laboratorium Szkoły Uczącej Się w Paderewskim i trenerka Centrum Edukacji Obywatelskiej) przedstawiła agendę spotkania. Po części zapoznawczej przyszedł czas na dokładne przyjrzenie się obszarowi, którego dotyczyła konferencja: głębokiemu uczeniu się uczniów, czyli uczeniu się bardziej świadomemu i trwałemu. Burza mózgów i praca z przygotowanym wcześniej dzienniczkiem pozwoliła na ukierunkowanie obserwacji lekcji, dzięki czemu nauczyciele mogli wychwycić działania nauczyciela i uczniów wpływające na proces uczenia się.

 

 

Po obserwacji lekcji i krótkiej przerwie w sali zapanował twórczy hałas. Ponieważ nie była to zwykła konferencja, doświadczeniami dzielili się nie tylko nauczyciele Paderewskiego, ale też goście. Każda grupa obserwatorów mogła porozmawiać o celu obejrzanej lekcji oraz dlaczego zostały przeprowadzone w ten sposób. Z kolei nauczyciele prowadzący uzyskali inspirujące i konkretne informacje zwrotne dotyczące przeprowadzonych lekcji. Po tej ożywionej wymianie zdań wszyscy wzięli udział w warsztacie „Od projektu do efektu”, w ramach którego dostrzegali obszary, nad którymi pochylają się nauczyciele przystępując do projektowania swoich lekcji.

Następnie swoimi doświadczeniami podzieliły się nauczycielki z Paderewskiego: Joanna Wróblewska-Karpowicz i Magdalena Deruś. Joanna Wróblewska opowiedziała o projektowaniu lekcji opartej o kształcenie umiejętności (np. umiejętność współpracy, czy umiejętności komunikacyjne). Magdalena Deruś (nauczycielka biologii)  podzieliła się swoimi doświadczeniami w konstruowaniu zadań umożliwiających uczniom uczyć się głęboko, czyli w pełni rozumieć poznawane na lekcjach pojęcia czy zjawiska. Są to między innymi zadania pozwalające na  łączenie wiedzy z życiem codziennym. Z kolei Edyta Wąsik wskazała na wartość brania odpowiedzialności za własną naukę. Wskazując fakt, że sama umiejętność uczenia się bywa przy myśleniu o lekcjach pomijana, opowiedziała o swoich doświadczeniach i praktyce, w której uczniowie uczyli się różnych sposobów notowania, jako ważnego elementu procesu uczenia się.

Niezwykle interesującą częścią konferencji był panel uczniowski „Tak się uczymy w Paderewskim”. Na salę zostali zaproszeni uczniowie szkoły, którzy odpowiadali na pytania uczestników spotkania. Wśród nich najciekawsze brzmiały: Jakie zadania pomagają uczyć się najlepiej, najwięcej, najprzyjemniej? W jakiej formie lubicie się uczyć? Czy i dlaczego polecilibyście swoją  szkołę innym? Odpowiedzi dzieci bardzo zainteresowały uczestników konferencji. Uczniowie odpowiedzieli też na pytania gości dotyczące codziennej nauki w szkole. Już wkrótce wypowiedzi uczniów udostępnimy w formie video innymi kanałami.

Kończąc oficjalną część spotkania, Katarzyna Olejnik podkreśliła wyjątkowe doświadczenie pracy w takiej szkole jak MSP Paderewski, zaznaczając jednocześnie zaufanie, jakim darzy nauczycieli szkoły – ekspertów i pasjonatów w swoich dziedzinach. Następnie głos zabrały przedstawicielki  Centrum Edukacji Obywatelskiej: Sylwia Żmijewska-Kwiręg, Dyrektorka Programowa i Członkini Zarządu Szefowa Działu Szkoła ucząca się; Małgorzata Ostrowska, Kierowniczka merytoryczna Klubu Szkół Uczących Się; Anna Dojer, Koordynatorka Klubu SUS; Anita Nogal, Koordynatorka, specjalistka ds. komunikacji w programie Szkoła ucząca się; Mirosława Rokicka, Kierowniczka merytoryczna działania Całościowy rozwój szkoły. Podkreśliły one atuty wyróżniające nie tylko konferencję, ale też samą szkołę: różnorodność, adekwatność (w odniesieniu nauki do życia), partnerstwo i szacunek. W uznaniu za swoją działalność, otrzymaliśmy Tytuł Szkoły Uczącej Się, potwierdzający wysoką jakość nauczania w MSP Paderewski.

Zarówno goście, jak i nauczyciele prowadzący, wyszli z konferencji z porządną dawką wiedzy i inspiracji. W imieniu MSP Paderewski składamy gorące podziękowania wszystkim gościom oraz zespołowi zaangażowanego w organizację wydarzenia za ogromne zaangażowanie.

 

Inicjatywa realizowana również w ramach projektu „Doskonalenie nauczania interdyscyplinarnego i problemowego w Międzynarodowej Szkole Podstawowej Paderewski w Lublinie”, który jest finansowany z Funduszy Europejskich Wiedza Edukacja Rozwój.

Współpraca: