Zasady przyjęć do Szkoły Podstawowej Paderewski

rok szkolny 2018/19  klasa I

Zgłoszenie kandydata do szkoły następuje poprzez wypełnienie kwestionariusza kandydata na stronie internetowej KWESTIONARIUSZ KANDYDATA

I. Wymagania wobec kandydatów

1. Opanowanie podstawy programowej wychowania przedszkolnego

Percepcja wzrokowa i słuchowa:

  • postrzeganie położenia przedmiotów w przestrzeni oraz stosunków przestrzennych,
  • rozpoznawanie liter (zapisanych pismem drukowanym – nie dotyczy dwuznaków),
  • odczytywanie krótkich wyrazów składających się maksymalnie z 4 liter drukowanych bez dwuznaków,
  • układanie krótkich zdań,
  • dzielenie zdań na wyrazy,
  • wyodrębnianie głosek oraz rozróżnianie pierwszej i ostatniej głoski w wyrazach o prostej budowie fonetycznej,
  • dzielenie wyrazów na sylaby oraz liczenie sylab,
  • rozpoznawanie figur geometrycznych (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt),
  • porównywanie długości, wielkości przedmiotów: krótszy – dłuższy; mniejszy – większy,
  • przeliczanie elementów w zakresie 10 (znajomość cyfr 0-9),
  • dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 na konkretach,
  • wymienianie nazw pór roku w kolejności ich występowania oraz nazw dni tygodnia;

Sprawność grafomotoryczna:

  • kreślenie liter drukowanych i cyfr na gładkiej kartce papieru,
  • odwzorowywanie szlaczków w liniach i kratkach,
  • określanie kierunków i miejsca na kartce papieru (prawo, lewo, góra, dół, środek).

2. Rozwój emocjonalny:

  • kontrolowanie emocji i panowanie nad nimi,
  • właściwe reagowanie na niepowodzenia oraz na uwagi nauczyciela dotyczące niewłaściwego zachowania,
  • adekwatne do sytuacji okazywanie uczuć,
  • odraczanie gratyfikacji (np. dziecko potrafi czekać na swoją kolej; akceptuje, że nauczyciel nie zawsze jest do dyspozycji dziecka),
  • motywacja do nauki.

3. Rozwój społeczny:

  • nawiązywanie kontaktu z rówieśnikami i dorosłymi,
  • podejmowanie współpracy w zespole pod nadzorem osoby dorosłej,
  • znajomość zasad społecznych i umiejętność podporządkowania się im (np. zakaz krzywdzenia innych, niszczenia cudzej własności, stosowania agresji słownej i fizycznej),
  • przestrzeganie ustalonych umów, reguł oraz zasad.

4. Dojrzałość intelektualna:

  • posługiwanie się bogatym słownictwem (adekwatnie do wieku dziecka),
  • zadawanie pytań z własnej inicjatywy,
  • koncentracja na zadaniu,
  • zapamiętywanie polecenia oraz wykonywanie sekwencji kilku czynności (po powtórzeniu instrukcji),
  • logiczne myślenie,
  • dostrzeganie złożonych relacji.

II. Metody i narzędzia stosowane podczas rekrutacji

  • obserwacja ukierunkowana (na podstawie arkusza obserwacji)
  • karty pracy
  • wywiad z dzieckiem
  • rozmowa z rodzicem
  • test psychologiczny

III. Przebieg rekrutacji

Część I: 120-minutowe spotkanie w kilkuosobowej grupie dzieci (dziewczynki i chłopcy w zbliżonym wieku), prowadzone przez nauczycielkę edukacji wczesnoszkolnej i obserwowane przez psycholożkę.

Część II: indywidualne 30-minutowe spotkanie ze szkolną psycholożką.

IV. Przyjęcie do szkoły

Obowiązek szkolny obejmuje siedmiolatki, lecz zgodnie z Art. 36. Prawa oświatowego naukę w szkole podstawowej może także rozpocząć dziecko, które w danym roku kalendarzowym kończy 6 lat, pod warunkiem, że:

1) korzystało z wychowania przedszkolnego w roku szkolnym poprzedzającym rok szkolny, w którym ma rozpocząć naukę w szkole podstawowej, albo

2) posiada opinię o możliwości rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej, wydaną przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną albo niepubliczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną.

O przyjęciu dziecka do I klasy Szkoły Podstawowej Paderewski decyduje liczba punktów uzyskanych podczas całego procesu rekrutacyjnego.

Kandydat/kandydatka może uzyskać w postępowaniu rekrutacyjnym maksymalnie 100 punktów, w tym:

  • 50 pkt przyznawanych przez nauczycielkę edukacji wczesnoszkolnej (opanowanie podstawy programowej wychowania przedszkolnego – p. 1 w Wymaganiach wobec kandydatów),
  • 50 pkt przyznawanych przez psycholożkę (rozwój emocjonalny, rozwój społeczny oraz dojrzałość intelektualna – p. 2-4 w Wymaganiach wobec kandydatów).

Kandydat/kandydatka może uzyskać dodatkowo 10 punktów, w tym:

  • 7 pkt przyznawanych dzieciom, których rodzeństwo uczy się w dowolnej ze szkół Paderewski,
  • 3 pkt przyznawane absolwentom przedszkola Entliczek-Pentliczek, które jest partnerem edukacyjnym szkoły.