Katarzyna Kijek-Kubejko, Sylwia Wałdowska
Granie w gry to pozytywna i skuteczna metoda zainteresowania dzieci lekcją. Wielu z naszych uczniów to mistrzowie jakiejś gry – tradycyjnej bądź opartej na nowych technologiach. Wprowadzenie na lekcje języka oraz mechanizmów gier, czyli tego, z czym dzieci są zaznajomione od najmłodszych lat, sprawi, że nawiążesz z nimi głębszy kontakt i pobudzisz jednocześnie do większego zaangażowania.
Gamifikacja (od ang. game – gra) w edukacji polega na użyciu mechanizmów i elementów gier, które mobilizują uczniów do większej aktywności i zaangażowania podczas nauki. Dzięki gamifikacji dzieci dobrowolnie podejmują coraz większe wyzwania i nabierają przekonania, że uczenie się może sprawiać wiele przyjemności.
Elementy gier, które przykuwają uwagę dziecka uruchamiają tzw. zasadę 3xF, czyli: friends, feedback and fun (przyjaciele, informacja zwrotna, zabawa). Gamifikacja wprowadza na lekcje dużo radości, wykorzystując to, co przychodzi nam naturalnie – umiejętność zabawy z innymi.
Stosowanie systemu punktacji ułatwia jasne określenie celów oraz umożliwia natychmiastowe przekazanie informacji zwrotnej uczniom. Wprowadzając system nagród pozbawiony srogich kar, zmniejszamy lęk uczniów przed porażką, a więc podświadomie zachęcamy ich do nauki. Aż 89% badanych uczniów wskazuje, że wprowadzenie systemu punktacji do aplikacji i programów e-learningowych sprawia, że są one bardziej zajmujące.
Elementy gamifikacji można z powodzeniem wprowadzać na lekcjach każdego przedmiotu. Należy jedynie dobrać takie mechanizmy, które sprawdzą się podczas omawiania poszczególnych zagadnień. Oto kilka wskazówek, które przydadzą się każdemu nauczycielowi, który chciałby rozpocząć swoją przygodę z gamifikacją:
Nie bójmy się zostać moderatorami gry. Pokażmy jak atrakcyjne może być zdobywanie wiedzy.