Kilka słów o GAMIFIKACJI

Katarzyna Kijek-Kubejko, Sylwia Wałdowska

Granie w gry to pozytywna i skuteczna metoda zainteresowania dzieci lekcją. Wielu z naszych uczniów to mistrzowie jakiejś gry – tradycyjnej bądź opartej na nowych technologiach. Wprowadzenie na lekcje języka oraz mechanizmów gier, czyli tego, z czym dzieci są zaznajomione od najmłodszych lat, sprawi, że nawiążesz z nimi głębszy kontakt i pobudzisz jednocześnie do większego zaangażowania.

Czym jest gamifikacja?

Gamifikacja (od ang. game – gra) w edukacji polega na użyciu mechanizmów i elementów gier, które mobilizują uczniów do większej aktywności i zaangażowania podczas nauki. Dzięki gamifikacji dzieci dobrowolnie podejmują coraz większe wyzwania i nabierają przekonania, że uczenie się może sprawiać wiele przyjemności.

Dlaczego to działa?

3xF, czyli: friends, feedback and fun

Elementy gier, które przykuwają uwagę dziecka uruchamiają tzw. zasadę 3xF, czyli: friends, feedback and fun (przyjaciele, informacja zwrotna, zabawa). Gamifikacja wprowadza na lekcje dużo radości, wykorzystując to, co przychodzi nam naturalnie – umiejętność zabawy z innymi.
Stosowanie systemu punktacji ułatwia jasne określenie celów oraz umożliwia natychmiastowe przekazanie informacji zwrotnej uczniom. Wprowadzając system nagród pozbawiony srogich kar, zmniejszamy lęk uczniów przed porażką, a więc podświadomie zachęcamy ich do nauki. Aż 89% badanych uczniów wskazuje, że wprowadzenie systemu punktacji do aplikacji i programów e-learningowych sprawia, że są one bardziej zajmujące.

Jak zacząć?

Elementy gamifikacji można z powodzeniem wprowadzać na lekcjach każdego przedmiotu. Należy jedynie dobrać takie mechanizmy, które sprawdzą się podczas omawiania poszczególnych zagadnień. Oto kilka wskazówek, które przydadzą się każdemu nauczycielowi, który chciałby rozpocząć swoją przygodę z gamifikacją:

  • Ustal jasne zasady: uczeń powinien wiedzieć, za co przyznano mu punkt czy odznaczenie oraz otrzymać pełną informację zwrotną (co udało się dotychczas osiągnąć i co należy jeszcze usprawnić/rozwinąć);
  • Wyznacz cel: uczeń, tak jak w grach, musi znać krótko- i długoterminowy cel – czego i w jakim czasie ma się nauczyć oraz jak to będzie weryfikowane;
  • Pamiętaj o wyzwaniach: gamifikacja wymaga ciągłego stawiania przed uczniami nowych wyzwań, aby nie doszło do zahamowania zaangażowania i motywacji;
  • Różnicuj zadania: ćwiczenia wybierz tak, aby miały różne stopnie trudności; niech zadaniem ucznia będzie przejście przez kolejne etapy, tak, aby dotarł do ostatecznego rozwiązania i tym samym do końca gry;
  • Wymyśl system odznaczeń: świetną motywacją dla ucznia będzie możliwość zdobywania kolejnych, przyznawanych przez nauczyciela odznak, tzw. bagdes;
  • Wspieraj współpracę: gdzie jest gra, tam zawsze pojawi się element rywalizacji. Zadanie nauczyciela polega na takim poprowadzeniu gamifikacji, aby działanie wspierało jednocześnie współpracę uczniów.

Nie bójmy się zostać moderatorami gry. Pokażmy jak atrakcyjne może być zdobywanie wiedzy.

Artykuł został zainspirowany materiałami ze szkolenia Gamification, GBL and games in education zorganizowanego jako część projektu Mobilność kadry edukacji szkolnej w ramach Programu Operacyjnego Wiedza. Edukacja. Rozwój ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Katarzyna Kijek-Kubejko – nauczycielka j. hiszpańskiego, koordynatorka ds. przyjęć w Szkole Podstawowej Paderewski
Sylwia Wałdowska – nauczycielka j. angielskiego, wychowawczyni klasy 5 w Szkole Podstawowej Paderewski

Nasze szkoły