Barbara Gondek-Błaszków
Zabierając uczniów w podróż, jaką niewątpliwie jest przygoda z nauką, mamy świadomość, iż prawdziwe zrozumienie zagadnień ma miejsce dopiero wtedy, gdy uczniowie stosują nabyte umiejętności i wiedzę w nowych sytuacjach. Dlatego właśnie tworzenie zadań autentycznych przynosi korzyści zarówno uczniom jak i nauczycielom.
KIEDY zadanie jest autentyczne dla uczniów?
Są cztery czynniki, które determinują autentyczność zadania:
JAK tworzyć zadanie autentyczne?
Mc Tighe wyróżnia 3 ramy do tworzenia zadań autentycznych:
Wyróżnia on 4 poziomy dokładności i złożoności poznawczej w zadaniach, gdzie poziomy 3 i 4 pozwalają tworzyć zadania autentyczne:
Poziom 3: Wymaga myślenia strategicznego i podejmowania się sytuacji, które nie mają jednej „właściwej” odpowiedzi. Uczeń ocenia, rozwiązuje problemy, znajduje uzasadnienie swoich interpretacji i wniosków i wyjaśnia proces myślenia.
Poziom 4: Wymaga długoterminowego procesu myślenia. Uczeń ma wykorzystać to, czego się nauczył w nowych, złożonych sytuacjach. Uczeń sam wymyśla, jak podejdzie do problemu. Może wymagać stworzenie hipotezy i wykonanie złożonej analizy.
To 6 wyznaczników rozumienia, które mogą być użyte do tworzenia zajmujących aktywności. Jakie to wyznaczniki?
Jeżeli uczeń rozumie, to potrafi:
Czasowniki, które pomogą stworzyć zadania: stwórz, zaprojektuj, wymyśl, przedstaw, wyprodukuj, rozwiąż, przetestuj
Czasowniki, które pomogą stworzyć zadania: oceń, zilustruj, udokumentuj, zilustruj, oceń, przedstaw, opowiedz, wywnioskuj znaczenie, przeczytaj między wierszami.
Czasowniki, które pomogą stworzyć zadania: opisz, zademonstruj, wyraź, poinstruuj, uzasadnij, stwórz model, udowodnij, naucz, uzasadnij
Czasowniki, które pomogą stworzyć zadania: przeanalizuj, porównaj, przeprowadź krytykę, wywnioskuj, przedyskutuj
Czasowniki, które pomogą stworzyć zadania: rozpoznaj, oceń, uświadom sobie, zdaj sobie sprawę z ..
Czasowniki, które pomogą stworzyć zadania: odnieś się do, wczuj się w , wyobraź sobie, że.., bądź jak..,
Poniżej formatka, która pozwala opisać zadanie z zastosowanie narzędzia GRASP:
G – cel zadania – problemem/wyzwaniem jest/ celem jest …
R – jesteś wynalazcą, naukowcem, badaczem, reporterem/, projektantem…
A – odbiorcą produktu jest…
S – sytuacja – sytuacja w jakiej się znalazłeś to…
P – produkt – stworzysz… aby…
S – sukces – kryteria sukcesu
Istnieje duże prawdopodobieństwo, iż stosując powyższe narzędzia, stworzymy zadania wspierające wnikliwe i konstruktywne uczenie.