Katarzyna Szlachta-Bodnar
Obecnie świetlice szkolne nie są już tylko miejscem odpoczynku po zajęciach lekcyjnych, ale integralną częścią edukacji oraz bezpieczną przystanią wspierającą zdrowie psychiczne i społeczne uczniów.
Nie przechowalnia, a club room!
W nowoczesnym szkolnictwie podjęto już wiele działań, aby świetlica nie była tylko przechowalnią dzieci, a prawdziwym club room’em (tak w języku angielskim określa się świetlicę szkolną). Samo znaczenie słowa club po części definiuje to, czym właściwe jest szkolna świetlica. A znaczy tyle, co organizacja ludzi o wspólnym celu lub zainteresowaniach, którzy spotykają się regularnie i biorą udział we wspólnych działaniach. Gdy dodamy do tego pierwiastek edukacyjny i społeczny, definicja staje się pełna.
Zmiany w edukacji są nieustanne, a świetlica szkolna ma nieocenioną wartość, niestety nadal przez wielu niedostrzeganą. Jednak w szkołach, które doskonalą swoją edukację w oparciu o najnowsze badania naukowe, świetlice szkolne zaczynają pełnić funkcję „minicentrów edukacyjnych”. To tu uczniowie mają dostęp do wyposażenia i materiałów, które pomagają im w nauce i rozwijaniu pasji. Są to na przykład interaktywne podłogi, zwane „magicznymi dywanami”, tablety, klocki konstrukcyjne, chusty animatorskie czy, cieszące się powodzeniem od lat, gry planszowe.
Przestrzeń nowoczesnej świetlicy zaprojektowana jest tak, by była ona idealnym miejscem do prowadzenia różnych zajęć tematycznych, począwszy od plastycznych, poprzez muzyczne, językowe czy sportowe, aż po gry i zabawy edukacyjne oraz warsztaty. Świetlica to miejsce, w którym uczniowie mogą zająć się aktywnością, która zachęci ich do nauki i rozwoju. Co ważne, wszystko to dzieje się bez presji czasu, bez oczekiwania na oceny, a wreszcie bez przymusu. Uczniowie rozwijają w ten sposób swoje pasje i zainteresowania, ale przede wszystkim stale się uczą (często nieświadomie, gdyż nauka odbywa się w zupełnie innych warunkach niż w klasie).
Przeczytaj również: Flexible classroom – nowoczesna przestrzeń do nauki
Funkcje szkolnej świetlicy
Świetlica spełnia kilka funkcji. Można wśród nich wskazać:
Kim jest wychowawca świetlicy?
W nowoczesnej edukacji świetlice szkolne zapewniają uczniom dostęp do wykwalifikowanych nauczycieli i mentorów, którzy pomogą im w nauce i rozwoju. Zadaniem świetlicowców jest stworzenie przestrzeni otwartej na swobodną wymianę doświadczeń, odpoczynek i podtrzymywanie relacji oraz ciągły rozwój.
Niestety wychowawcy świetlicy często są postrzegani jako opiekunowie, którzy nie posiadają wystarczających kwalifikacji pedagogicznych i właśnie z tego powodu podejmują pracę „świetlicowca”. Jest to bardzo krzywdząca opinia. Wychowawca świetlicy szkolnej zatrudniony jest tak samo jak pozostali nauczyciele – ma wykształcenie wyższe, często przedmiotowe i specjalistyczne, bierze udział w radach pedagogicznych, realizuje plany i programy edukacyjne, ma określone pensum, realizuje awans zawodowy.
Na warsztat pracy nauczyciela świetlicy składa się jego wiedza i doświadczenie, ale w głównej mierze on sam jako osoba. Ważna jest więc jego intuicja, spostrzegawczość, sposób bycia, zaradność, odporność na stres czy umiejętność radzenia sobie z nim. Nie jest tajemnicą, że uczniowie dobrze się czują w towarzystwie nauczycieli, którzy inspirują, ciekawie organizują czas, w atrakcyjny sposób pokażą i nauczą czegoś nowego lub po prostu będą, wysłuchają. To właśnie świetlica stwarza przestrzeń dla niezobowiązujących rozmów, stąd też wychowawcy świetlic bardzo dobrze orientują się w problemach i trudnościach dzieci.
Warto zdać sobie sprawę z różnorodnych ról wychowawcy świetlicy szkolnej. Należą do nich m.in.:
Świetlica szkolna a dobrostan emocjonalny dziecka
Świetlice szkolne w dużym stopniu wspierają dobrostan psychiczny uczniów. To miejsce spotkań, które pozwala uczniom odpocząć od codziennych obowiązków szkolnych. Odgrywa ono też kluczową rolę w tworzeniu przyjaznego środowiska, w którym uczniowie czują się bezpieczni, akceptowani, mogą się rozwijać, zachować autonomię i utrzymywać pozytywne relacje z innymi. To tu zacieśniają się i rozwijają więzi koleżeńskie oraz społeczne.
Co więcej, badania wykazały, że świetlica szkolna daje uczniom poczucie bezpieczeństwa i schronienia przed stresującymi sytuacjami szkolnymi, ale często też przed stresem „przyniesionym z domu”. Wyniki badań wskazują także, że świetlica może poprawić efektywność nauki, zapewniając uczniom poczucie bezpieczeństwa, wsparcie, możliwość otrzymania porady, czy dostęp do swobodnych rozmów rówieśniczych. Wszystko to jest ważne, aby uczniowie mogli doświadczać pozytywnych emocji związanych ze szkołą.
Przeczytaj również: Od przedszkolaka do ucznia, czyli jak sprawić, by szkoła budziła pozytywne skojarzenia
Metody pracy świetlicy w MSP Paderewski
W Międzynarodowej Szkole Podstawowej Paderewski uczniowie korzystają ze świetlicy, która jest przystosowana do ich wieku. Podział według kategorii wiekowej jest następujący: świetlica dla klas pierwszych, świetlica klas drugich, świetlica klas 3-6.
Dzięki temu uczniowie korzystają z najbardziej odpowiednich dla nich zajęć. W ustalonych cyklach i wymiennie, w zależności od przyjętego planu pracy na dany rok szkolny, proponujemy:
Podczas wszystkich zajęć (zaplanowanych w rocznym planie pracy) realizujemy program międzynarodowy IB PYP, kształtujemy cechy ucznia IB, jesteśmy czynnymi realizatorami strategii językowej szkoły. Wykorzystujemy język angielski oraz przedstawiamy w tym języku główne treści czy motyw przewodni, który obecnie nam towarzyszy. Dla naszych uczniów przygotowujemy konkursy i rozgrywki, ale także obchody świąt nietypowych. Wykorzystujemy w pracy techniki pozytywnej motywacji i dyscypliny. Kształtujemy cechy, które rozwiną niezależność ucznia i umożliwią mu efektywne funkcjonowanie w środowisku szkolnym.
Warto pamiętać, że współczesna świetlica szkolna to pomost łączący szkołę z domem, naukę z wypoczynkiem oraz wiedzę z naturalną potrzebą poznania świata przez dziecko. Doceńmy jej wartość.
Artykuły, które mogą Cię zainteresować: