Koronawirus a życie w domu

Grzegorz Komor, Patrycja Trybuła, Katarzyna Dmoch, Łukasz Achruk

Aktywne spędzanie wolnego czasu oraz techniki relaksacyjne są niezbędne dla zachowania zdrowia fizycznego i psychicznego, zwłaszcza w okresie pandemii.

Prowadząc nauczanie zdalne z wychowania fizycznego, zachęcamy naszych uczniów do aktywności fizycznej. Czuwamy, aby nie była ona na drugim miejscu, szczególnie teraz, gdy uczniowie większość czasu spędzają przy komputerze.

 

Pierwsze zderzenie – szok

Łukasz Achruk

Moment, kiedy dowiedzieliśmy się o wirusie, który „zagościł” w naszym środowisku, stał się bolesny dla wszystkich. Tak naprawdę nikt się nie spodziewał, że to przyjdzie do nas. Jako społeczeństwo byliśmy przekonani, że Covid-19 nie będzie się tak szybko rozprzestrzeniał.

Fakt, kiedy z dnia na dzień zostaliśmy pozbawieni przyjemności i konieczności zmiany w naszym systemie obowiązków był szokiem dla wszystkich. Zarówno my dorośli, jak i nasze dzieci, uczniowie, musieliśmy się zmierzyć z nową sytuacją. Zostaliśmy zmuszeni, by pozostać w domach, życie zatrzymało się, a praca i obowiązki przeniosły się na komputer – zdalna praca, zdalne nauczanie.

Każdy zdawał sobie sprawę, że to wszystko jest dla naszego zdrowia i bezpieczeństwa, jednak mimo to, był to cios, gdyż zderzyliśmy się z rzeczywistością, na którą nie byliśmy przygotowani. W krótkim czasie musieliśmy przeorganizować cały schemat dotychczasowego życia. Każdy z nas miał wiele obaw, pytań, na które w większości nie było jasnych odpowiedzi.

 

Wyzwanie podjęte

Stanęliśmy przed ogromnym wyzwaniem, jakim jest zdalne nauczanie. System szkolnictwa ani nauczyciele nie byli na to przygotowani. Nikt nas wcześniej nie uczył nauczania online. Ale cóż, gdy jest trudna sytuacja, należy się z nią zmierzyć. Okazało się, że świat nauczycielski potrafi reagować i działać szybko, bo nauczyciele są przyzwyczajeni do nagle zmieniającej się sytuacji w szkole.

Sytuacja pandemii pokazała, że przeciwności budują w nas moc i siłę, wyzwalają kreatywność i mobilizację.  

My, nauczyciele wychowania fizycznego też nie próżnowaliśmy. Od początku staraliśmy się pokazać dzieciom różne formy, metody pracy, które pomogą im pozostać w ciągłym ruchu w sytuacji zamknięcia. Nie mogliśmy się spotkać twarzą w twarz, ale to nam nie przeszkodziło, żeby prowadzić lekcje i zadbać o aktywność fizyczną naszych uczniów.

Katarzyna Dmoch

Fakt, lekcje online są trudniejsze do prowadzenia, instrukcje do ćwiczeń łatwiej pokazać na żywo niż zaprezentować w formie zdalnej. Musimy wykazać się dużą kreatywnością, aby uczniowie chcieli z nami ćwiczyć, aby chciało im się ruszyć z fotela. Pomagają nam w tym oczywiście nowoczesne narzędzia multimedialne, platformy edukacyjne, z których czerpiemy wiedzę i doświadczenie, ale główną rolę odgrywa pomysł na zadanie, które zmotywuje ucznia do ruchu.

Wiemy doskonale, że ciągłe siedzenie w domu nie sprzyja aktywności fizycznej. Że po prostu się nie chce, że zdecydowanie łatwiejsze jest podjadanie, zapychanie się niezdrowym jedzeniem niż wstanie, przebiegnięcie się czy nawet spacer po ogródku. Jednak my, nauczyciele wychowania fizycznego, postawiliśmy sobie za cel pokazanie naszym uczniom, jak ważny jest ruch w dobie Covid-19.

 

Budzenie świadomości ciała

Wszyscy wiedzą, że siedzący tryb życia i niski poziom aktywności fizycznej mają negatywny wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie. Dodatkowo teraz narażeni jesteśmy na stres związany z izolacją i samą sytuacją pandemii oraz wiadomościami, jakie do nas dochodzą.

Aktywne spędzanie wolnego czasu oraz techniki relaksacyjne są niezbędne dla zachowania zdrowia fizycznego i psychicznego w tym okresie. To wiemy i tym dzielimy się z naszymi uczniami na lekcjach online.

Aktywność fizyczna, sport są ściśle powiązane z naszym zdrowiem.  

Wiemy, że „w zdrowym ciele zdrowy duch”, że wychowanie fizyczne ma wychowywać i jednoczyć młodzież, a także budować świadomość własnego ciała.

Mimo, że na początku koniecznej izolacji uczniowie nie odczuwali aż tak dużego braku ruchu, to z czasem zaczęli doceniać fakt, że mogą wyjść na świeże powietrze, pooddychać, pobiegać, pospacerować. Okazało się nagle, że potrzeba poruszania się po prostu jest w nas.

Patrycja Trybuła

Wydaje się, że w dobie pandemii wszyscy bardziej doceniliśmy możliwość korzystania ze ścieżek rowerowych i leśnych, możliwości biegania czy korzystania z sal gimnastycznych. A nasi uczniowie przekonali się, jak ważne jest wychowanie fizyczne i ruch w ich życiu

Jesteśmy przekonani, że nawet ci, którzy dotąd byli przeciwnikami aktywności fizycznej, zaczęli doceniać istotę ruchu. Konieczna izolacja, związana z akcją „zostań w domu” uświadomiła z pewnością uczniom, jak bardzo zmienia się samopoczucie, gdy nie mamy możliwości swobodnego wyjścia i „rozprostowania kości”.

 

Możesz to zrobić w domu

Prowadząc nauczanie zdalne z wychowania fizycznego, wspieramy naszych uczniów i zachęcamy ich do aktywności fizycznej. Czuwamy, aby nie była ona na drugim miejscu, szczególnie teraz, gdy uczniowie większość czasu spędzają przy komputerze. Pokazujemy, że w domu również można ćwiczyć z niekonwencjonalnymi przyborami lub w ogóle bez niczego.

Uświadamiamy, że fakt nieposiadania specjalistycznego sprzętu sportowego w domu nie jest przeciwwskazaniem do ruchu. Wystarczy trochę woli, wygodne ubranie i odrobina przestrzeni.

Ćwiczymy razem z naszymi uczniami, wspieramy ich w tym trudnym momencie i liczymy, że niedługo wrócimy z uśmiechem na twarzy, żeby prowadzić nasze lekcje wychowania fizycznego z jeszcze większym zaangażowaniem.

Poniżej zamieściliśmy link dla osób, które potrzebują „powyginać się” , gdy już długo siedzą przy komputerze.

 

Ze sportowym pozdrowieniem G. Komor, P. Trybuła, K. Dmoch, Ł. Achruk

 



Artykuły, które mogą Cię zainteresować:

Nasze szkoły