Wrzesień miesiącem życzliwości w Paderewskim

11 października 2022

Wrzesień w Paderewskim był miesiącem poświęconym zagadnieniom związanym z szeroko rozumianą życzliwością. Nauczyciele w trakcie swoich lekcji realizowali treści, które ściśle nawiązywały do tego istotnego tematu.

Celem zajęć było:

  • rozwijanie zdolności odczytywania życzliwych intencji innych osób,
  • usprawnianie umiejętności społeczno-emocjonalnych,
  • kształtowanie postaw społeczno-moralnych, takich jak: życzliwość, empatia, wrażliwość.

Warsztaty dla rodziców

Życzliwość była również poruszana w czasie pierwszego zebrania z wychowawcami klas. Rodzice w części warsztatowej wykonywali zadania, których motywem przewodnim było odczytywanie życzliwych postaw.

  1. „Kwiatek życzliwości”: Rodzice wcielali się w rolę swojego dziecka i w zespołach odpowiadali na pytania: W jaki sposób można okazywać życzliwość w klasie oraz społeczności szkolnej? Czy jest ona ważna dla dzieci w wieku szkolnym? Swoje pomysły zapisywali na papierowych płatkach. W ten sposób powstały piękne kwiaty, które do tej pory są eksponowane w klasach.
  2. „Moje dziecko jest…”: Zadaniem rodziców było ukończenie pracy plastycznej dzieci. Na początku zapisywali na kolorowych paskach papieru pozytywne cechy swojego dziecka, po czym umieszczali je w ,,kopertowym plecaczku’’. Rodzice nie szczędzili swoim pociechom życzliwych, czułych słów. Następnego dnia dzieci z wielką radością i ogromnym zainteresowaniem odczytywały wszystkie miłe, serdeczne i ciepłe zwroty.
  3. „Chcę Ci powiedzieć….”: Nie lada wyzwaniem było napisanie listu do swojego dziecka w celu dodania mu otuchy w związku z nowym rokiem szkolnym. Drugiego dnia dzieci odczytały listy od swoich rodziców. Na twarzach uczniów widoczna była radość, zdziwienie, ale również niedowierzanie i zaskoczenie. Pojawiły się też łzy wzruszenia. Następnie wychowawczynie rozmawiały z uczniami o tym, jak się czują po przeczytaniu treści zawartej w listach:
  • Czuję się wyjątkowo,
  • Mój tata nigdy tak do mnie nie mówił,
  • Czuję się tak, jakby rodzice byli teraz przy mnie,
  • Wiem, że jestem kochana,
  • Cieszę się, bo jestem ważny dla rodziców,
  • Jestem szczęśliwy,
  • Chciałabym się przytulić do swoich rodziców,
  • Bardzo kocham mamę i tatę,
  • Mam najfajniejszą rodzinę na świecie.

Przytoczone wypowiedzi potwierdzają jedynie, że było to dla uczniów ważne i cenne doświadczenie.

 

 

Zielona Szkoła

Kolejnym bardzo istotnym wydarzeniem była Zielona Szkoła. W tym roku uczniowie klas 2 i 3 wraz ze swoimi wychowawczyniami odwiedzili Nadrzecze, piękną miejscowość położoną w lesie.

Był to niezwykle intensywny czas. Na naszych uczniów czekało wiele atrakcji o charakterze sportowym, które prowadzone były przez wykwalifikowanych trenerów i animatorów. Oprócz tego dzieci brały udział w dwudniowych lekcjach poświęconych życzliwości. Wychowawczynie przeprowadziły w swoich klasach ciekawe zajęcia w formie warsztatowej, w malowniczych okolicznościach przyrody.

Dzieci zgłębiały wartość utworów literackich poświęconych  życzliwości. Tworzyły w grupach plakaty ukazujące „życzliwego bohatera”. Układały i zapisywały życzliwe, miłe zwroty skierowane do kolegów i koleżanek z klasy. Witały się ze sobą w życzliwy sposób za pomocą mowy ciała (uśmiech, przytulenie, podanie ręki). Projektowały „życzliwą dłoń” przy użyciu różnych materiałów. Z łatwością potrafiły również opowiedzieć na forum klasy: dlaczego cenią, lubią, szanują swojego kolegę/koleżankę.

Uczniowie zgodnie stwierdzili, że takie lekcje w ładnym miejscu są bardzo ciekawe i potrzebne. Wszyscy uznali, że życzliwość jest niezwykle ważna i cenna w życiu każdego człowieka. Jesteśmy więc pewni, że po tak intensywnym wrześniu temat życzliwości pozostanie z nami na dłużej, a być może nawet na zawsze…

 

Współpraca: