Szkoła Podstawowa Paderewski jest autoryzowaną szkołą IB, która realizuje Primary Years Programme (PYP). IB World Schools mają wspólną filozofię – zobowiązanie do doskonalenia nauczania i uczenia się w różnorodnej i integracyjnej społeczności uczniów poprzez korzystanie z ambitnych programów edukacyjnych wysokiej jakości, które mają wspólną wizję.*
PYP (Primary Years Programme) jest międzynarodowym programem dla dzieci w wieku od 3 do 12 lat. Program koncentruje się na potrzebach społecznych i emocjonalnych dziecka, jego celem jest rozwój kreatywnych, wrażliwych, odpowiedzialnych, dobrze wykształconych i krytycznie myślących młodych ludzi – badaczy, którzy będą tworzyć w przyszłości lepszy świat, pełen międzykulturowego zrozumienia i szacunku.
Proponowane przez IB programy zachęcają dzieci na całym świecie do bycia zaangażowanym i empatycznym „człowiekiem uczącym się” (life-long learner), który rozumie i akceptuje różnorodność ludzi i dostrzega złożoność ich racji. IB wierzy, że razem (nauczyciele i rodzice) możemy pomóc uczniom przygotować się do życia i pracy w złożonym, pełnym wzajemnych powiązań świecie.
Organizacja IB powstała w 1968 roku i jest uznawana za jedną z najlepszych fundacji edukacyjnych na świecie. Obecnie program PYP oferuje swoim uczniom ponad 1400 szkół w 109 krajach. W Polsce jest zaledwie 7 autoryzowanych szkół.
Filozofia IB zakłada holistyczny rozwój człowieka, PYP standaryzuje wymagania i efekty kształcenia, gwarantując osiąganie wysokiego poziomu nauczania. Jednocześnie zapewnia wolność uczniom i nauczycielom, inspirując ich do samodzielności, kreatywności, eksperymentowania i krytycznego myślenia.
Komunikacja nauczyciel-uczeń jest oparta na zrozumieniu, otwartości i szacunku, nauczyciele są intelektualnymi przewodnikami, którzy wzmacniają uczniów w procesie rozwijania poczucia własnej wartości oraz odpowiedzialności za siebie i innych. Duży nacisk kładziony jest na naukę uczenia się, uczniowie poznają wartość nauki jako integralnego składnika ich codziennego życia.
Nauczanie w programie PYP odbywa się poprzez badania i samodzielne poszukiwania uczniów, którzy są odpowiedzialni za proces uczenia się, chętnie podejmują wyzwania i rozwijają w sobie otwartość na świat. W ramach programu uczniowie realizują w każdym roku projekty badawcze wybrane z 6 tematów interdyscyplinarnych. W czasie ich realizacji uczniowie rozwijają wiedzę i umiejętności z zakresu języka (ojczystego oraz obcego), matematyki, nauk ścisłych, nauk społecznych, sztuki, edukacji społecznej i fizycznej.