Katarzyna Kijek-Kubejko
Wspieranie należy zacząć od zidentyfikowania problemu i potrzeb dziecka oraz od uznania tego, na co mamy wpływ, a czego nie możemy kontrolować. Gdy dzieci odczuwają trudne emocje związane z pandemią, ważne jest, aby je znormalizować, czyli po prostu uznać.
Wychowywanie to wyzwanie
Wspieranie dziecka należy zacząć od zidentyfikowania potrzeb i uznania tego, na co mamy wpływ, a czego nie możemy kontrolować. Wtedy jesteśmy w stanie skierować naszą energię ku obszarom, które od nas zależą i dobrze przemyśleć, co będzie realną pomocą i wsparciem dla dziecka.
Co robić, aby pomóc dzieciom stawić czoła edukacji zdalnej?
W czasach wstrząsów i zmian, takich jak pandemia, potrzeby dzieci są często większe i różne od tego, co było dla nas normą do tej pory. Dzieci mogą odczuwać zwiększoną potrzebę fizycznej bliskości. Ważne jest, abyśmy znaleźli czas na przytulanie, dotyk i bliskość, ponieważ takie fizyczne połączenie pomaga ‘uziemić’ dzieci i sprawia, że czują się bezpiecznie. Warto też zapewnić im różne doświadczenia zmysłowe, np. bieganie boso po trawie, zabawa plasteliną czy masą solną, skakanie po poduszkach lub samodzielne wykonywanie mas plastycznych typu slime i zabawa nimi.
Gdy dzieci odczuwają trudne emocje związane z pandemią, ważne jest, aby je znormalizować, po prostu je uznając. Przypomnij sobie i dziecku, że każda emocja jest ważna – to normalne, że nie wszystko, co nas spotyka jest łatwe. Trudne doświadczenia są okazją do modelowania i dzielenia się pozytywnymi strategiami radzenia sobie ze stresem, takimi jak spacer, kąpiel, przytulanie się, rysowanie czy wykonywanie relaksacyjnych ćwiczeń oddechowych bądź medytacji.
Postarajmy się zapewnić dzieciom stały, w miarę przewidywalny rytm dnia – jest to jeden ze sposobów, aby pomóc im poczuć się bezpiecznie. Stwórzcie wspólnie codzienne rytuały np. wspólne czytanie przed snem czy poranny spacer. Pamiętaj, że codzienna aktywność dziecka powinna być uporządkowana i obejmować wszystkie istotne obszary (nauka, aktywność fizyczna, czas wolny, odpoczynek itd.).
Zadbaj o zapewnienie dziecku wystarczającej ilości snu (ponad 10 godzin dla większości grup wiekowych), co poza zapewnieniem regeneracji całego organizmu wpłynie również na pracę układu odpornościowego. W ciągu dnia wyznaczcie z dzieckiem czas na swobodną zabawę. Wbrew powszechnemu przekonaniu nie chodzi tu o niekończącą się dostawę nowych, fantazyjnych zabawek ani o projektowanie specjalnego pokoju zabaw. Pomyślmy o zabawie dziecka jako o jego pracy – nadając jej wartość, utwierdzamy dzieci w przekonaniu, że wymaga ona czasu, skupienia i zaangażowania.
Jak zorganizować naukę w domu?
Filozofia edukacyjna szkół IB stawia rodziców w roli partnerów i pełnoprawnych członków społeczności szkolnej. Rodzice mają za zadanie wspierać dzieci, a także rozwijać cechy i postawy dając dzieciom wzór do naśladowania.
Pierwszym wyzwaniem podczas edukacji zdalnej będzie zorganizowanie nauki dziecka poza szkołą. Tworząc przyjazne miejsce do nauki w domu, weź pod uwagę poniższe wskazówki. Możesz też skorzystać z checklisty, aby upewnić się, czy nic ważnego nie umknęło Twojej uwadze.
Najważniejsza rada na koniec
Pamiętaj, że idealny rodzic nie istnieje, bądź wystarczająco dobrym rodzicem i nie ulegaj presji mediów społecznościowych. Nie porównuj się z innymi i bądź dla siebie wyrozumiały. Gdy zadbasz o swoje potrzeby, będziesz w stanie zaoferować dziecku wsparcie, którego mu trzeba.
Katarzyna Kijek-Kubejko – wicedyrektorka, koordynatorka programu IB PYP i nauczycielka j. hiszpańskiego w Międzynarodowej Szkole Podstawowej Paderewski.