„Język inkluzywny jako narzędzie komunikacji” – podsumowanie [GALERIA]

20 listopada 2023

„Granice mojego języka wyznaczają granice mojego świata” – to słowa austriackiego filozofa, Ludwiga Wittgensteina. Były one inspiracją do tematów warsztatów tegorocznej wymiany młodzieżowej między Paderewski a Graf-Anton Günther Schule w Oldenburgu. Uczniowie i ich opiekunowie z Niemiec gościli u nas w dniach 15-20 listopada 2023 r.

 

Naszą przygodę rozpoczęliśmy od gier i zabaw integracyjnych, poprzedzonych bardzo ciekawymi warsztatami muzycznymi przeprowadzonymi przez panią Elżbietę Niczyporuk. Dzięki nim młodzież odkrywała, w jaki sposób muzyka może być traktowana jako swoisty język sztuki.

Kolejnym ważnym elementem było uczestnictwo w warsztatach ze sztukmistrzami, gdzie język sztuki stał się głównym tematem. Poprzez aktywności artystyczne uczestnicy eksplorowali, jak różne formy ekspresji mogą być porównywane do języka. Dzięki trenerom nauczyliśmy się m.in. żonglowania, utrzymywania równowagi na piłce.

Podczas zwiedzania Lublina uczestnicy mieli niezwykłą okazję poznawania go poprzez łamigłówki matematyczne. Dzięki nim odkrywali nie tylko zabytki, ale też uczyli się myśleć analitycznie i logicznie, rozwijając umiejętności wspólnego rozwiązywania problemów.

Galeria Labirynt stała się miejscem, gdzie młodzież z Polski i Niemiec uczestniczyła w warsztatach z języka sztuki. W tym przestrzennym labiryncie sztuki, uczestnicy nie tylko poznawali różnorodne techniki i style artystyczne, ale przede wszystkim wymieniali swoje spojrzenia na sztukę i świat. Wspólnie tworzyli, dyskutowali i inspirowali się nawzajem, co zaszczepiało ziarno nowych pomysłów i perspektyw.

Przestrzeń młodzieżowa Hej i Kosmos była miejscem, gdzie rozmowy i dyskusje przenosiły się na grunt praktyczny. Uczniowie z obu krajów mieli okazję do podzielenia się swoimi doświadczeniami dotyczącymi roli młodzieży w mieście. Wspólnie snuli wizje, jak młode osoby mogą aktywnie uczestniczyć w życiu społecznym, kulturalnym i artystycznym swojego miasta.

Warsztaty plastyczne z panią Emilią Wiencko-Kozak stanowiły doskonałe uzupełnienie, pozwalając na wyrażanie siebie poprzez różnorodne techniki plastyczne. Zajęcia dowiodły, że sztuka może być uniwersalnym językiem, łączącym ludzi bez względu na pochodzenie czy kulturę. A wykład pani Jolanty Prochowicz o języku inkluzywnym pozwoli nam lepiej rozumieć otaczający nas świat.

Ta wymiana nie tylko promowała dialog międzykulturowy, ale również pokazała, że sztuka i język, niezależnie od formy, są narzędziami, które mogą jednoczyć ludzi i budować zrozumienie pomiędzy różnymi społecznościami.

Współpraca: