Nauczyciele Paderewskiego z wizytą partnerską w Barcelonie

24 listopada 2021

W dniach 26-28 października odbyła się wizyta partnerska w ramach projektu Erasmus+ „Transdigital Education – Developing Key Competences through Holistic Learning and Teaching in the Digital Age”.

Ideą projektu jest wymiana doświadczeń i dobrych praktyk w zakresie interdyscyplinarnego nauczania i uczenia się, łączenia treści z różnych dziedzin wiedzy i nauki oraz wykorzystanie i rozwijanie wielu umiejętności w procesie nauki. Wyjazdy w tym projekcie mają charakter krótkoterminowych wymian dla młodzieży licealnej lub szkoleń dla kadry nauczycielskiej.

W wyjeździe do Barcelony wzięły udział trzy nauczycielki liceum, a praca z nauczycielami z pozostałych szkół partnerskich przebiegała w podziale na grupy. Holistyczne nauczanie oraz zarządzanie projektem i szkołą reprezentowała dr Barbara Ostrowska, koordynator programu międzynarodowego IB DP.

W trakcie 3-dniowych warsztatów grupa dyrektorów i koordynatorów wymieniła się dobrymi praktykami w zakresie projektów i działań interdyscyplinarnych oraz kształcenia autonomii w uczeniu się, realizowanych w szkołach, zebranych w formie prezentacji (prezentacja naszej szkoły). Na podstawie tych doświadczeń powstała broszura zawierająca listę strategii implementacji nauczania holistycznego i autonomicznego w szkołach.

W grupie, skupiającej nauczycieli literatury oraz języków narodowych i obcych, reprezentowały naszą szkołę p. Ewa Kalbarczyk, nauczycielka języka polskiego oraz p. Justyna Jagieła, nauczycielka języka angielskiego i francuskiego. Wszyscy nauczyciele pokazali dobre praktyki dot. wspomagania w pracy z uczniami tzw. ‘głębokiego czytania’ (z j. ang. ‘deep reading’ czyli przeciwieństwa ‘skim reading’- przeglądania, scrollowania ekranu), które stosują na lekcjach literatury. Następnie wypracowali szereg pomysłów jak można promować czytelnictwo, zainteresowanie literaturą oraz rozwój autonomicznego uczenia się, w oparciu o pielęgnowanie ‘głębokiego czytania’ w szkole jak i poza nią – w wolnym czasie. Rezultatem tej pracy jest broszura opisująca dobre praktyki w zakresie ‘głębokiego czytania’: How to promote deep reading & autonomous learning in and outside the classroom?

Sesjom szkoleniowym towarzyszyły elementy dydaktyczno-kulturalne jak zwiedzenie wystawy, nawiązującej do interdyscyplinarnego podejścia w nauce „Science Friction. Living Among Companion Species” w Centre de Cultura Contemporània de Barcelona oraz przestrzeni innowacji tzw. FabLab, współpracującej ściśle z naszą szkołą partnerską Voramar Escola w Barcelonie i działającej w zakresie designu, ekologii, technologii przyszłości, miast przyszłości, zrównoważonej produkcji.

 

Współpraca: