Wszyscy rozpoczęli spotkanie zwiedzaniem Berlina oraz wizytą w Bundestagu. Odwiedzili Muzeum Przyszłości FUTURIUM, ogród miejski Prinzessinnengarten oraz poznali pracę pszczelarzy wytwarzających miody ekologiczne.
Z Berlina grupa wyruszyła do Ahlhorn – ośrodka edukacyjnego położonego wśród przyrody. Uczniowie uczestniczyli w warsztatach, wyjściach edukacyjnych oraz spotkaniach poświęconych zrównoważonemu odżywianiu. Licealiści wybrali się również na rowerach do pobliskich gospodarstw oraz upraw ekologicznych zbóż, warzyw i ziół.
(…) Zwiedziliśmy Bundestag, co było ciekawym doświadczeniem – relacjonował Adrian Kornacki z 2a. – Ciekawie było zobaczyć miejsce, w którym zapadają tak ważne decyzje, które rzutują na życie milionów. Byłem zaskoczony dokładnością zabezpieczeń, jakie stały przed wejściem do parlamentu.
Pierwsze dwa dni spędzone w Berlinie pozwoliły mi lepiej poznać to miasto. Zaskoczyło mnie jak blisko siebie żyją ludzie wielu kultur i obyczajów – podzieliła się wrażeniami Patrycja Saran z 2a. – Warsztaty z pszczelarstwa pomogły mi lepiej zrozumieć funkcję pszczół w ekosystemie, ich styl życia, funkcjonowanie w ulu oraz poznać ciekawe fakty na temat niektórych gatunków.
Wszystkie zajęcia były przeprowadzone w grupach mieszanych, dzięki czemu młodzież mogła integrować się i komunikować w języku niemieckim i angielskim. Dodatkowo w Ahlhorn były doskonałe warunki do pracy zespołowej. Znajduje się tam przestrzeń do uprawiania sportu, gier integracyjnych oraz organizacji wieczorów muzycznych.
Ostatnim etapem wymiany trójstronnej był pobyt w Oldenburgu, gdzie uczniowie nocowali u niemieckich rodzin. Młodzież spędziła ten czas bardzo intensywnie, zwiedzając Uniwersytet, uczestnicząc w wykładach poświęconych zrównoważonemu odżywianiu oraz odwiedzając lokalne przedsiębiorstwo ekologiczne – mleczarnię. Dodatkowo w czasie gry miejskiej zorganizowanej przez uczniów niemieckich, uczestnicy wymiany mogli poznać dokładniej miasto.
Ostatniego dnia odbyło się podsumowaniu projektu. Film obejrzany w kinie był punktem wyjścia do wspólnej dyskusji na temat „Jak mogę przyczynić się indywidualnie oraz grupowo do produkcji zrównoważonej żywności?”.
Uczestnictwo w wymianie do Niemiec było dla mnie niesamowitym doświadczeniem – stwierdził Jan Ogrodnik z 1b. – Ogromne wrażenie zrobił na mnie spokój, z jakim mieszkańcy okolic Oldenburga podchodzą do życia. Nawet gdy mieliśmy opóźnienie z programem zajęć, nie byliśmy w żaden sposób poganiani. Możliwe, że było to związane z mało napiętym planem aktywności, który pozwalał na modyfikacje w razie potrzeby. (…) Wymiana ta nauczyła mnie wiele o Oldenburgu oraz mieszkańcach jego okolic. Pozwoliła mi także sprawdzić umiejętność posługiwania się językiem niemieckim w praktyce. Umożliwiła mi spróbowanie lokalnych potraw oraz bliższe poznanie kultury. Mam nadzieję pojechać na podobną wymianę w przyszłym roku.
Współpraca przy projekcie, uczestnictwo w warsztatach, zwiedzanie i odkrywanie nowych miejsc dostarczyły uczestnikom niezapomnianych wspomnień. Uczniowie z MLO Paderewski zintegrowali się z grupą Niemców i Holendrów. Wymiana pozwoliła im nawiązać nowe znajomości, rozwinąć umiejętność posługiwania się językiem niemieckim, a także odkryć bogactwo historii, kultury i przyrody odwiedzanych regionów.
Moje odczucia dotyczące wymiany są bardzo pozytywne – potwierdza Julia Dąbrowska z 1b. – Już pierwszego dnia miałam szansę zobaczyć się ze znajomymi z Niemiec, których poznałam rok temu w Lublinie (…). Przeważnie posługiwałam się językiem angielskim co tez wpłynęło na poprawę płynności mojej wymowy.