Wymiana szkolna w Oldenburgu

11 maja 2022

W dniach od 18-23 kwietnia nasza szkoła brała udział w wymianie szkolnej, organizowanej wraz z Graf-Anton-Guenther-Schule w Oldenburgu.

Nauczyciele oraz uczniowie Paderewskiego odwiedzili Oldenburg, Bremę oraz Großenkneten – Ahlhorn, gdzie znajduje się Blockhaus Ahlhorn, czyli miejsce, które przez kilka dni było domem dla uczestników wymiany z krajów takich jak Włochy, Niemcy, Królestwo Niderlandów, Ukraina oraz Francja.

Pierwsze dni projektu poświęcone były warsztatom ekologicznym. Nasi uczniowie zgłębiali temat ochrony środowiska, redukcji poziomu dwutlenku węgla w atmosferze, a także mieli okazję osobiście przyczynić się do ochrony klimatu, poprzez sadzenie drzew. Niezwykle interesującą aktywnością związaną ze środowiskiem, były specjalne warsztaty terenowe w temacie wyznaczania powierzchni pobliskich jezior. Dla wszystkich było to nowe doświadczenie. W kolejnych dniach wybrali się do Graf-Anton Guether Schule w Oldenburgu, szkoły, która w tym roku obchodzi 100 rocznicę powstania. Następnie wszyscy udali się do muzeum, gdzie poznawano historię środowiska naturalnego Dolnej Saksonii. Uczestnicy wymiany mieli też okazję zwiedzić niezwykle urokliwe miasto jakim jest Oldenburg. W ostatnim dniu, delegacja z Paderewskiego odwiedziła bardzo malownicze centrum miasta Bremy oraz słynny pomnik czterech muzykantów.

Niezwykle ważnym aspektem wymiany były codzienne aktywności odbywające się w Blockhaus Ahlhorn. Wspólne ogniska, tańce oraz gry zespołowe sprzyjały wzajemnej integracji oraz były fantastyczną możliwością poznania osób z wielu krajów Europy. Wymiana szkolna do Graf-Anton Guether Schule w Oldenburgu oraz Großenkneten była wydarzeniem, z którego wszyscy powrócili bogatsi o nowe znajomości, międzynarodowe przyjaźnie, interesujące doświadczenia i cudowne wspomnienia.

 

Poniżej kilka dodatkowych informacji od uczestników.

 

MAJA, kl. 2B

W poniedziałek (18.04) wyjechaliśmy na wymianę do Niemiec. Na te kilka dni zamieszkaliśmy w ośrodku Blockhaus Ahlhorn położonym w otoczeniu stawów i lasów. Cały tydzień był niezapomnianym przeżyciem. Wzięliśmy udział w warsztatach takich jak na przykład fotografia, sadzenie drzew czy obserwacja ptaków. Podczas warsztatu filmowego razem z koleżankami z Niemiec, nagrałyśmy film, który pokazywał jak ważna jest natura, że jest niedoceniana, i że jako młodzi ludzie musimy ją szanować. Odwiedziliśmy także muzea (sztuki, historii naturalnej, nauki).  W czasie wolnym graliśmy w siatkówkę, piłkarzyki, jeździliśmy na rowerach, śpiewaliśmy i tańczyliśmy. Odwiedziliśmy także Oldenburg i Bremę. I najważniejsze – nawiązaliśmy nowe znajomości z wieloma młodymi i ciekawymi osobami z Włoch, Holandii, Niemiec, Ukrainy i Francji. Mieliśmy okazję poznać ich kulturę oraz podszlifować języki obce. Był to czas pełen wrażeń, spędzony pośród natury i cudownych ludzi.

 

Adrian, kl. 1A

Z początku myślałem, że będziemy skupiać się głównie wokół wielu zadań typu prezentacje i tym podobne. Zawsze wymiany kojarzyła mi się z projektami, z których będziemy rozliczani. Byłem zaskoczony, gdy zobaczyłem, że różnego rodzaju projekty mogą być tak ciekawe i angażujące. Warsztat przedostatniego dnia, gdzie pracowaliśmy w grupach mniejszych niż 10 osób, były najlepsze, ponieważ mogłem rzeczywiście poznać osobę z innego kraju, porozmawiać o wszystkich rzeczach, zważywszy na niewielka ilość osób mogliśmy swobodnie rozmawiać z bardzo luźnymi ograniczeniami czasowymi. Przez to poznałem wiele ciekawych osób. Teraz, wracając z wymiany czuję, że oprócz wiedzy teoretycznej (którą nabyłem za pomocą angażujących warsztatów), dostałem coś znacznie ważniejszego. Relacje i szerzej otwarte oczy na świat. Zobaczyłem jeszcze lepiej, że  ludzie, którzy różnią się pod wieloma względami, mogą rozmawiać i się dobrze bawić bez konfliktów. Dzięki swobodzie wyboru między zajęciami, mogliśmy czuć się swobodnie, ponieważ nie byliśmy przymuszani do aktywności. W czasie wolnym, który moglibyśmy spożytkować na gry czy różne platformy społecznościowe, wybieraliśmy granie w siatkówkę, piłkę nożną, taniec Belgijki, który każdy polubił, lub inne aktywności na dworze z osobami z różnych narodowości, mimo że nikt z nas nie był zobowiązany do tego. Zdaniem podsumowującym byłoby — jednocząca różnorodność.

 

 

 

 

 

Współpraca: