Sylwia Wałdowska
Inquiry-based learning, czyli nauka oparta na zadawaniu pytań i dociekaniu to podejście do nauczania i uczenia się, które umieszcza uczniów w centrum doświadczeń edukacyjnych. Nauczyciele zaś tworzą środowisko, w którym pomysły młodych ludzi są rozwijane i traktowane z szacunkiem.
Ćwiczenie zaangażowania
Istnieje podejście pedagogiczne i metodyczne, które wspiera uczniów poprzez wykorzystanie uczenia się opartego na pytaniach i dociekaniu. W tym modelu chodzi o to, by uczniowie stali się odpowiedzialni za zaangażowanie w naukę, rozwój własnych umiejętności i wiedzy. Stają się oni troskliwi, zmotywowani, współpracujący i innowacyjni.
Nauka oparta na zadawaniu pytań i dociekaniu (Inquiry-based learning) to podejście do nauczania i uczenia się, które umieszcza uczniów, pytania, pomysły i obserwacje w centrum doświadczeń edukacyjnych.
Nauczyciele odgrywają aktywną rolę w całym procesie, tworząc środowisko, w którym pomysły uczniów są traktowane z szacunkiem.
Razem, nauczyciele i uczniowie są autorami doświadczenia edukacyjnego. Akceptują wzajemną odpowiedzialność za planowanie, ocenę oraz postęp indywidualny i grupowy.
Wyzwanie
Jednym z wielkich wyzwań nauki opartej na dociekaniu jest przyzwyczajenie uczniów do samodzielnego dochodzenia do rozwiązania problemu/zadania. W miejsce chwilowej ciekawości pojawia się tu systematyczne rozumowanie. Nauczyciel odgrywa rolę prowokatora, który szuka kreatywnych sposobów na przedstawienie uczniom tematów tak, aby zaangażować klasę w ciągłe szukanie i zgłębianie poznawanego zagadnienia.
Efektem jest regularne omawianie wzajemnego uczenia się. Poprzez poznawanie perspektyw innych, uczniowie lepiej rozumieją własne stanowiska oraz starają się je precyzyjnie uzasadnić.
Nauka dla wszystkich
Wszyscy uczniowie mogą przyczynić się do wspólnego badania. Na przykład, niektórzy zadają pytania i wyjaśniają je innym uczniom, pozostali zaś odpowiadają na nie i tłumaczą lub łączą wszystkie opinie w całość.
Ważne jest, aby każda indywidualna opinia była uargumentowana i odebrana z szacunkiem.
Jak to jest widoczne na lekcjach?
Uczenie przez dociekanie to, m. in.:
Wskazówki, czyli jak zacząć?
Podczas przedstawiania uczniom nowych pomysłów ważne jest aby:
Korzyści
Planowanie, monitorowanie i odzwierciedlanie są znaczące w efektywnym uczeniu się uczniów (Watkins, 2012) i grają kluczową rolę w uczeniu przez dociekanie. Mogą również pomóc w uporządkowaniu treści programu nauczania języka obcego i innych przedmiotów.
Skupienie na uczeniu przez dociekanie często przekracza ogólne oczekiwania dotyczące programu nauczania (Natural Curiosity, 2011). Wspiera zaś integracyjne i kreatywne myślenie o programie nauczania oraz samodzielne uczenie się uczniów.
Realizując uczenie się przez dociekanie uczniowie odnoszą korzyści, widząc na konkretnym problemie wielość możliwych perspektyw. Uczniowie uczą się w dużej mierze poprzez
współpracę oraz skupienie na poprawianiu własnych błędów.
Sylwia Wałdowska – nauczycielka j. angielskiego, wychowawczyni klasy 4 w Szkole Podstawowej Paderewski, liderka zespołu języków obcych.