Koncepty to uniwersalne, ponadczasowe, złożone i abstrakcyjne pojęcia, takie jak na przykład „komunikacja”, „kultura”, „kreatywność”, „system”, „zmiana” czy „powiązania”. Koncept jest jak parasol, który może mieścić wiele tematów, faktów, treści, zagadnień gramatycznych i leksykalnych.
W uczeniu konceptualnym uczeń, oprócz nauczenia się pewnych faktów, zrozumienia procesów, strategii, nabywania umiejętności, zyskuje szerszą perspektywę.
Na przykład, ucząc się o szczęściu na lekcji języka angielskiego można skupić się na słownictwie związanym z dobrostanem, długowiecznością, zdrowymi nawykami (uczenie tradycyjne). Można również wyjść od „powiązań” między informacją a odbiorcą: jak informacja może wpływać na nasz dobrostan, jakie informacje mogą zmienić nasze postrzeganie szczęścia.
Koncentrując się na „powiązaniach”, uczeń zdobywa wiedzę, czyli poznaje nowe słownictwo z danego tematu, jednak przede wszystkim uczy się analizować, używać wiedzy merytorycznej, aby zgłębić pojęcie bardziej abstrakcyjne, szersze, jakim jest koncept. Te kompetencje są niezwykle ważne w szybko zmieniającym się świecie.