Matury próbne klas trzecich

25 września 2020

W dniach od 14 do 24 września uczniowie klas trzecich uczący się w programie polskim oraz międzynarodowym przystąpili do próbnych egzaminów maturalnych, zorganizowanych tym razem w formie hybrydowej. To jeden z elementów systematycznych przygotowań, by podobnie jak w poprzednich latach, wszyscy nasi uczniowie zdali maturę.

W drugiej połowie września uczniowie klas trzecich Liceum Paderewski przystąpili do próbnych egzaminów maturalnych. Osoby, które nie mogły być fizycznie w szkole (m.in. nasi uczniowie z Ukrainy – ograniczenia wjazdu do Polski), pisały w swoich domach, dzięki aplikacji, która umożliwiła hybrydową organizację matur próbnych. Exam.net to bezpieczna przeglądarka, dająca wymagany dostęp przy pomocy klucza egzaminu. Uczniowie, którzy pisali w domach nadzorowani byli przy pomocy połączenia video przez Google Meet. Wszystko odbywało się z zachowaniem procedury pustego biurka i warunków uczciwości akademickiej. Technologia nas nie zawiodła – cały proces przebiegał pomyślnie.

W pierwszej kolejności swoich sił próbowały klasy w programie międzynarodowym IB DP. Uczniowie pisali egzaminy ze wszystkich przedmiotów – 3 na poziomie podstawowym i 3 na poziomie rozszerzonym – każdy wyglądał inaczej. Dla przykładu – matematyka to zadania z treścią, j. polski – analiza nieznanego tekstu literackiego (poezji lub prozy), psychologia – krótkie lub dłuższe (esejowe) odpowiedzi na pytania, w których uczeń musi wykazać się znajomością badań i teorii psychologicznych, a języki obce – 2 części – czytanie ze zrozumieniem oraz odpowiedź pisemna na wybrany temat.

W programie polskim wyglądało to nieco inaczej. Język polski i matematyka na poziomie podstawowym oraz j. angielski podstawowy i rozszerzony to przedmioty zdawane przez wszystkich. Dodatkowo egzaminy m.in. z chemii, informatyki, geografii czy biologii były pisane przez osoby realizujące rozszerzenia.

Próbne matury to element przygotowania do właściwego egzaminu dojrzałości. Co ważne, są one oceniane w sposób kształtujący – uczniowie nie dostają ocen „do dziennika” – otrzymują informację zwrotną, dotyczącą ich osiągnięć.

Oto jak o swoich wrażeniach, wypowiadali się uczniowie:
– było to bardzo stresujące, ale cieszymy się, że mogliśmy sprawdzić naszą wiedzę w sytuacjach stresowych, dowiedzieliśmy się jak pracujemy w stresie, czego jeszcze musimy się nauczyć; mamy poczucie sukcesu – pokonaliśmy nasz strach. Ponieważ egzaminy piszemy w określonych ramach czasowych, sprawdziliśmy w praktyce czy wyrabiamy się w podanym czasie czy musimy jeszcze popracować nad sprawnością przelewania wiedzy.

Egzaminom próbnym bacznie przyglądają się m.in. uczniowie rozpoczynający pierwszy rok nauki w programie IB DP, więcej o nim na naszej stronie: International Baccalaureate Diploma Programme  oraz pierwszoklasiści, którzy w tym roku szkolnym wybrali program dwujęzyczny z maturą polską. Więcej informacji o nauczaniu dwujęzycznym w zakładce: Program dwujęzyczny

 

Współpraca: