Pracując nad projektami, uczniowie rozwijają kompetencje badawcze, informatyczne oraz zarządzania swoim czasem pracy. Poszerzają również terminologię angielską, m.in. wykorzystując ją w prezentacji ustnej.
Uczniowie klas 1a i 2a wykazali się pomysłowością, kreatywnością, dociekliwością i cierpliwością w zgłębianiu tematów. Zachęcamy do zapoznania się z przykładowymi projektami.
Uczniowie 1a łączyli tematy z geografii z wiedzą o świecie współczesnym, historią lub przyszłością, a także własnymi pasjami. Warto zaznaczyć, że wszystkie prace wykonywane przez uczniów znacznie wykraczały poza ramy podstawy programowej i dotyczyły tematyki realizowanej w klasach starszych.
W ten sposób powstała trójwymiarowa mapa największych łowisk na świecie, ulotki pokazujące wpływ zmian klimatu na rolnictwo w Polsce, mapa spektakularnych stadionów piłkarskich w Europie czy model obrazujący etapy powstawania gór. Wiele prezentacji zachwycały nauczycieli nie tylko pod względem merytorycznym, ale również językowym.
Jeden z uczniów klasy 1a zbudował model elektrowni wiatrowej oraz przeprowadził badanie, jak zależy moc pracy tego modelu w zależności od siły generowanego pędu powietrza.
Uczeń z klasy 2a sprawdzał wpływ gęstości cieczy na wartość ciśnienia hydrostatycznego, wywieranego na ścianki naczynia. Inny przeprowadził badanie, jaki wpływ ma rozkładu masy bryły na jej moment bezwładności. Uczennica przeprowadziła eksperyment na krześle obrotowym, dowodzący słuszność zasady zachowania momentu pędu.
Produkty finalne, które powstały na projektach z fizyki, to m.in.: model elektrowni, plakat przedstawiający schemat doświadczenia z ciśnieniem hydrostatycznym czy infografika ukazująca badanie momentów bezwładności brył.
Uczniowie z klasy 1a w projektach zawarli informacje m.in. o tym, w co warto inwestować pieniądze, porównując oferty różnych banków. Wśród opracowanych tematów był również remont pokoju, w ramach którego uczeń wykonał dokładne pomiary, obliczenia kosztów remontu oraz analizę inwestycji.
Innym podjętym zadaniem było ułożenie zbilansowanej diety, uwzględniającej zapotrzebowanie kaloryczne oraz odpowiednią proporcję makroelementów. Jeden z uczniów wykorzystał poznawane na lekcjach twierdzenie Talesa do obliczenia konkretnych odległości w swoim domu. Zostało również przeprowadzone badanie statystyczne odpowiadające na pytanie, czy istnieje korelacja pomiędzy liczbą bramek a liczbą rzutów rożnych.
Practical usage of the Tales method
Uczniowie klasy 2a zastanawiali się nad zastosowaniem matematyki w codzienności. Referaty dotyczyły ciągu Fibonacciego w przyrodzie, przepięknych fraktali czy matematycznych twierdzeń w architekturze. Uczniowie badali również statystyczne zależności i zagłębiali się w hipotezy matematyczne, które nie zostały jeszcze udowodnione. Pojawiły się również projekty zawierające elementy matematyki finansowej, odpowiadające na pytania, w co warto zainwestować swoje oszczędności.
W klasie 2a uczniowie skupili się na sprawdzaniu wpływu czynników abiotycznych na wzrost i rozwój roślin, takich jak fasola i aloes. Do ciekawszych badań można zaliczyć: sprawdzanie wpływu czynników środowiskowych na rozwój kolonii mrówek czy wpływu kolagenu na rozwój linii komórkowej tenocytów ludzkich.
The influence of physical and chemical factors on the development of common bean seeds.
Projekty z chemii klasy 1a dotyczyły m.in.:
Projekty uczniów klas 2a dotyczyły m.in.:
Does the amount of water affect the setting time and the structure of gelatin?