Program matury międzynarodowej


Dlaczego program międzynarodowy?   Struktura nauczania  Profile klas   Program stypendialny

 Inwestycja w przyszłość 

  • Licealiści uczą się zgodnie z nowoczesnymi, międzynarodowymi standardami edukacyjnymi. Nauczyciele inspirują uczniów do pogłębiania wiedzy i są dla nich wzorem.
  • Absolwenci otrzymują dyplom matury międzynarodowej, który otwiera im drogę na studia na najbardziej prestiżowych uczelniach w Polsce i na świecie.
  • Uczniowie poznają specyfikę nauczania akademickiego, dzięki czemu rozpoczynając studia, mogą płynnie wejść w kolejny etap edukacji.

 Język angielski jako praktyczne narzędzie 

  • Uczniowie pogłębiają umiejętności posługiwania się językiem angielskim, co ułatwia im późniejsze studiowanie – zarówno na zagranicznych uczelniach, jak i na anglojęzycznych kierunkach w kraju.
  • Licealiści wykorzystują język angielski jako użyteczne narzędzie do sprawnego prowadzenia dyskusji i efektywnej współpracy.
  • Nauczyciele stale rozwijają swoje umiejętności na międzynarodowych szkoleniach, nieustannie doskonalą się w ramach programu.

 Rozwój kompetencji społecznych 

  • Absolwenci programu nabywają kompetencje społeczne i intrapersonalne, niezbędne do osiągnięcia sukcesu w stale zmieniającym się świecie.
  • Licealiści rozwijają swoją kreatywność i samodzielność, wykorzystując wiedzę przedmiotową do rozwiązywania realnych problemów.
  • Licealiści uczą się krytycznego myślenia oraz wieloperspektywicznego patrzenia na otaczającą ich rzeczywistość.

Program MYP (International Baccalaureate Middle Years Programme)

IB MYP to program:

  • dla uczniów pierwszych dwóch lat liceum,
  • integrujący wiedzę i umiejętności ze wszystkich nauczanych przedmiotów,
  • realizowany zgodnie z polską podstawą programową z wykorzystaniem standardów międzynarodowych,
  • kształcący kompetencje społeczne,
  • przygotowujący do programu Matury Międzynarodowej IB DP.

Program Matury Międzynarodowej (International Baccalaureate Diploma Programme IB DP)

IB DP to program:

  • dla uczniów ostatnich dwóch lat liceum,
  • realizowany w języku angielskim z wykorzystaniem międzynarodowych podstaw programowych,
  • przygotowujący do Matury Międzynarodowej i dalszego studiowania za granicą oraz w Polsce,

stawiający na kształcenie zarówno pod względem kompetencji akademickich, jak i rozwój kompetencji społecznych.


W Liceum Paderewski w roku szkolnym 2025/2026 proponujemy naukę w klasach w 4 różnych profilach: .

PROFILE KLAS - program międzynarodowy IB
Wybieram program międzynarodowy: PROFIL MEDYCZNY

Wybór profilu medycznego umożliwi Ci w przyszłości studiowanie kierunków medycznych zarówno na polskiej, jak i zagranicznej uczelni. Najlepszy wybór dla  przyszłych studentów takich kierunków jak: medycyna, fizjoterapia, weterynaria, farmacja, stomatologia, kosmetologia, neuropsychologia czy biotechnologia.

klasa I i II IB MYPklasa III i IV IB DP
  • Realizacja podstawy programowej liceum.
  • 6 godzin nauki języka angielskiego tygodniowo.
  • Część przedmiotów nauczana w języku angielskim.
  • Współpraca z Uniwersytetem Medycznym w Lublinie.
  • Dodatkowo lekcje: wprowadzenie do programu IB DP, przygotowanie do Personal Project, doradztwo zawodowe, teatr, projektowanie, dla chętnych język łaciński.
  • Dwa interdyscyplinarne obszary edukacyjne:
    • Projekt Własny (Personal Project) – indywidualny projekt na wybrany przez ucznia temat, realizowany w ostatnim roku nauki w programie IB MYP (w klasie 2) i będący niezbędnym warunkiem ukończenia programu.
    • program wolontariatu Service as Action – program realizowany przez dwa lata, rozwijający postawy społeczne promujące działania na rzecz potrzebujących, społeczności szkolnej czy lokalnej.

Programy rozszerzone:

  • język angielski,
  • biologia,
  • chemia.
W klasie III i IV będziesz już realizował Program Dyplomowy Matury Międzynarodowej IB DP:

  • wszystkie przedmioty (z wyjątkiem języka ojczystego) są nauczane w języku angielskim,
  • 7 godzin nauki języka angielskiego tygodniowo
  • 2 lub 3 przedmioty na poziomie standardowym SL (4 godziny tygodniowo) 
  • 3 lub 4 przedmioty na poziomie rozszerzonym HL (6 godzin tygodniowo) 
grupa przedmiotowa przedmiot poziom
1 grupa przedmiotowa język polski A    SL 
2 grupa przedmiotowa język angielski B   HL
3 grupa przedmiotowa psychologia lub geografia SL 
4 grupa przedmiotowa biologia   HL
5 grupa przedmiotowa matematyka AI*  SL 
  lub matematyka AA*  HL
6 grupa przedmiotowa chemia     HL

*matematyka AI – to kurs matematyki dla uczniów, którzy chcą zdobyć dogłębną wiedzę matematyczną, ale lubią praktyczne zastosowanie matematyki w rzeczywistych sytuacjach życiowych. Kurs ten przeznaczony jest dla osób chcących kontynuować swoją karierę naukową na przedmiotach, dla których matematyka jest narzędziem, jak medycyna, nauki humanistyczne czy biznes.

*matematyka AA – kurs matematyki dla uczniów, którzy wolą podejście teoretyczne do matematyki. Polecany uczniom, którzy chcą kontynuować swoja karierę naukową na kierunkach wymagających zaawansowanych umiejętności matematycznych związanych z zastosowaniem abstrakcyjnych pojęć matematycznych, jak na przykład kierunki politechniczne, informatyka czy inżynieria.

Uwaga! propozycje wyborów przedmiotowych mogą ulec zmianie.

  • a także 3 interdyscyplinarne obszary edukacyjne:
  • teorię wiedzy (TOK – Theory of Knowledge), czyli przedmiot będący kursem krytycznego myślenia, stawiający na dogłębną analizę metod i narzędzi badawczych odpowiednich dla poszczególnych dziedzin wiedzy,
  • program rozwoju osobistego CAS (Creativity, Activity, Service), który służy rozwojowi osobistemu i samodoskonaleniu, a także rozwija postawy prospołeczne, promując działania na rzecz potrzebujących, społeczności szkolnej czy lokalnej,
  • pracę dyplomową (EE – Extended Essay), będącą samodzielną rozprawą badawczą z wybranego przez Ciebie przedmiotu.
Wybieram program międzynarodowy: PROFIL POLITECHNICZNY
Idealne rozwiązanie dla miłośników nauk ścisłych, którzy planują studia na wszelkich kierunkach politechnicznych, architekturze, informatyce, mechatronice.

klasa I i II IB MYPklasa III i IV IB DP
  • Realizacja podstawy programowej liceum.
  • 6 godzin nauki języka angielskiego tygodniowo.
  • Część przedmiotów nauczana w języku angielskim.
  • Dodatkowo lekcje: wprowadzenie do programu IB DP, przygotowanie do Personal Project, doradztwo zawodowe, teatr i projektowanie.
  • Dwa interdyscyplinarne obszary edukacyjne:
    • Projekt Własny (Personal Project) – indywidualny projekt na wybrany przez ucznia temat, realizowany w ostatnim roku nauki w programie IB MYP (w klasie 2) i będący niezbędnym warunkiem ukończenia programu.
    • program wolontariatu Service as Action – program realizowany przez dwa lata, rozwijający postawy społeczne promujące działania na rzecz potrzebujących, społeczności szkolnej czy lokalnej.

Programy rozszerzone:

  • język angielski,
  • matematyka,
  • fizyka,
  • dla chętnych dodatkowo informatyka (przedmiot rozszerzony dla chętnych, możliwy do realizacji, jeśli  utworzy się grupa min. 5 osób realizujących ten przedmiot na poziomie rozszerzonym oraz jeśli plan lekcji pozwala na wybór dodatkowego rozszerzenia z informatyki).
W klasie III i IV będziesz już realizował Program Dyplomowy Matury Międzynarodowej IB DP:

  • wszystkie przedmioty (z wyjątkiem języka ojczystego) są nauczane w języku angielskim,
  • 7 godzin nauki języka angielskiego tygodniowo
  • 2 lub 3 przedmioty na poziomie standardowym SL (4 godziny tygodniowo) 
  • 3 lub 4 przedmioty na poziomie rozszerzonym HL (6 godzin tygodniowo) 
  • grupa przedmiotowa przedmiot poziom
    1 grupa przedmiotowa język polski A    SL 
    2 grupa przedmiotowa język angielski B   HL
    3 grupa przedmiotowa geografia SL 
    4 grupa przedmiotowa fizyka SL lub HL
      lub informatyka
    HL
    5 grupa przedmiotowa matematyka AA*  SL lub HL 
    6 grupa przedmiotowa informatyka     HL
      lub fizyka 
    SL lub HL
      lub II język obcy**       
    SL 

                                                       

  • *matematyka AA – kurs matematyki dla uczniów, którzy wolą podejście teoretyczne do matematyki. Polecany uczniom, którzy chcą kontynuować swoja karierę naukową na kierunkach wymagających zaawansowanych umiejętności matematycznych związanych z zastosowaniem abstrakcyjnych pojęć matematycznych, jak na przykład kierunki politechniczne, informatyka czy inżynieria.
               ** II język obcy – poziom SL – przeznaczony dla uczniów, którzy znają dany język co najmniej na poziomie A2+ wg klasyfikacji Rady Europy.

    Uwaga! propozycje wyborów przedmiotowych mogą ulec zmianie.

    • a także 3 interdyscyplinarne obszary edukacyjne:
    • teorię wiedzy (TOK – Theory of Knowledge), czyli przedmiot będący kursem krytycznego myślenia, stawiający na dogłębną analizę metod i narzędzi badawczych odpowiednich dla poszczególnych dziedzin wiedzy,
    • program rozwoju osobistego CAS (Creativity, Activity, Service), który służy rozwojowi osobistemu i samodoskonaleniu, a także rozwija postawy prospołeczne, promując działania na rzecz potrzebujących, społeczności szkolnej czy lokalnej,
    • pracę dyplomową (EE – Extended Essay), będącą samodzielną rozprawą badawczą z wybranego przez Ciebie przedmiotu.
    Wybieram program międzynarodowy: PROFIL BIZNESOWY
    Idealne rozwiązanie dla miłośników nauk ścisłych, którzy planują studia na kierunkach takich, jak biznes, bankowość, zarządzanie, ekonomia, marketing czy finanse.

    klasa I i II IB MYPklasa III i IV IB DP
    • Realizacja podstawy programowej liceum.
    • 6 godzin nauki języka angielskiego tygodniowo.
    • Część przedmiotów nauczana w języku angielskim.
    • Dodatkowo lekcje: wprowadzenie do programu IB DP, przygotowanie do Personal Project, doradztwo zawodowe, teatr i projektowanie.
    • Dwa interdyscyplinarne obszary edukacyjne:
      • Projekt Własny (Personal Project) – indywidualny projekt na wybrany przez ucznia temat, realizowany w ostatnim roku nauki w programie IB MYP (w klasie 2) i będący niezbędnym warunkiem ukończenia programu.
      • program wolontariatu Service as Action – program realizowany przez dwa lata, rozwijający postawy społeczne promujące działania na rzecz potrzebujących, społeczności szkolnej czy lokalnej.

    Programy rozszerzone:

    • język angielski,
    • matematyka,
    • geografia.
    W klasie III i IV będziesz już realizował Program Dyplomowy Matury Międzynarodowej IB DP:

    • wszystkie przedmioty (z wyjątkiem języka ojczystego) są nauczane w języku angielskim,
    • 7 godzin nauki języka angielskiego tygodniowo
    • 2 lub 3 przedmioty na poziomie standardowym SL (4 godziny tygodniowo) 
    • 3 lub 4 przedmioty na poziomie rozszerzonym HL (6 godzin tygodniowo) 
  • grupa przedmiotowa przedmiot poziom
    1 grupa przedmiotowa język polski A    SL 
    2 grupa przedmiotowa język angielski B   HL
    3 grupa przedmiotowa geografia         HL
    4 grupa przedmiotowa ekologia i społeczeństwo (ESS)    SL 
    5 grupa przedmiotowa matematyka AA*  SL lub HL 
      lub matematyka AI*  SL
    6 grupa przedmiotowa psychologia    
    SL 
      lub II język obcy**        
    SL lub HL

                                               

  • *matematyka AA – kurs matematyki dla uczniów, którzy wolą podejście teoretyczne do matematyki. Polecany uczniom, którzy chcą kontynuowac swoja karierę naukową na kierunkach wymagających zaawansowanych umiejętności matematycznych związanych z zastosowaniem abstrakcyjnych pojęć matematycznych, jak na przykład kierunki politechniczne, informatyka czy inżynieria. 

    *matematyka AI – to kurs matematyki dla uczniów, którzy chcą zdobyć dogłębną wiedzę matematyczną, ale lubią praktyczne zastosowanie matematyki w rzeczywistych sytuacjach życiowych. Kurs ten przeznaczony jest dla osób chcących kontynuować swoją karierę naukową na przedmiotach, dla których matematyka jest narzędziem, jak medycyna, nauki humanistyczne czy biznes.

    • ** II język obcy – poziom SL – przeznaczony dla uczniów, którzy znają dany język co najmniej na poziomie A2+ wg klasyfikacji Rady Europy.
      ** II język obcy –  poziom HL – przeznaczony dla uczniów, którzy znają dany język co najmniej na poziomie B1+ wg klasyfikacji Rady Europy.

      Uwaga! propozycje wyborów przedmiotowych mogą ulec zmianie.

    • a także 3 interdyscyplinarne obszary edukacyjne:
    • teorię wiedzy (TOK – Theory of Knowledge), czyli przedmiot będący kursem krytycznego myślenia, stawiający na dogłębną analizę metod i narzędzi badawczych odpowiednich dla poszczególnych dziedzin wiedzy,
    • program rozwoju osobistego CAS (Creativity, Activity, Service), który służy rozwojowi osobistemu i samodoskonaleniu, a także rozwija postawy prospołeczne, promując działania na rzecz potrzebujących, społeczności szkolnej czy lokalnej,
    • pracę dyplomową (EE – Extended Essay), będącą samodzielną rozprawą badawczą z wybranego przez Ciebie przedmiotu.
    Wybieram program międzynarodowy: PROFIL HUMANISTYCZNY
    Idealne rozwiązanie dla miłośników nauk społecznych i humanistycznych, którzy planują studia na kierunkach takich, jak: psychologia, filologie, prawo, socjologia, administracja, filozofia, wszelkich wydziałach artystycznych.

    klasa I i II IB MYPklasa III i IV IB DP
    • Realizacja podstawy programowej liceum.
    • 6 godzin nauki języka angielskiego tygodniowo.
    • Część przedmiotów nauczana w języku angielskim.
    • Dodatkowo lekcje: wprowadzenie do programu IB DP, przygotowanie do Personal Project, doradztwo zawodowe, teatr i projektowanie.
    • Dwa interdyscyplinarne obszary edukacyjne:
      • Projekt Własny (Personal Project) – indywidualny projekt na wybrany przez ucznia temat, realizowany w ostatnim roku nauki w programie IB MYP (w klasie 2) i będący niezbędnym warunkiem ukończenia programu.
      • program wolontariatu Service as Action – program realizowany przez dwa lata, rozwijający postawy społeczne promujące działania na rzecz potrzebujących, społeczności szkolnej czy lokalnej.

    Programy rozszerzone:

    • język angielski,
    • język polski,
    • historia.
    W klasie III i IV będziesz już realizował Program Dyplomowy Matury Międzynarodowej IB DP:

    • wszystkie przedmioty (z wyjątkiem języka ojczystego) są nauczane w języku angielskim,
    • 7 godzin nauki języka angielskiego tygodniowo
    • 2 lub 3 przedmioty na poziomie standardowym SL (4 godziny tygodniowo) 
    • 3 lub 4 przedmioty na poziomie rozszerzonym HL (6 godzin tygodniowo) 
  • grupa przedmiotowa przedmiot poziom
    1 grupa przedmiotowa język polski A    SL lub HL
    2 grupa przedmiotowa język angielski B   HL
    3 grupa przedmiotowa historia lub psychologia      SL lub HL
    4 grupa przedmiotowa ekologia i społeczeństwo (ESS)    SL 
    5 grupa przedmiotowa matematyka AI*  SL  
    6 grupa przedmiotowa psychologia lub II język obcy** SL lub HL
    *matematyka AI – to kurs matematyki dla uczniów, którzy chcą zdobyć dogłębną wiedzę matematyczną, ale lubią praktyczne zastosowanie matematyki w rzeczywistych sytuacjach życiowych. Kurs ten przeznaczony jest dla osób chcących kontynuować swoją karierę naukową na przedmiotach, dla których matematyka jest narzędziem, jak medycyna, nauki humanistyczne czy biznes.
    ** II język obcy – poziom SL – przeznaczony dla uczniów, którzy znają dany język co najmniej na poziomie A2+ wg klasyfikacji Rady Europy.
    ** II język obcy –  poziom HL – przeznaczony dla uczniów, którzy znają dany język co najmniej na poziomie B1+ wg klasyfikacji Rady Europy.

    Uwaga! propozycje wyborów przedmiotowych mogą ulec zmianie.

    • a także 3 interdyscyplinarne obszary edukacyjne:
    • teorię wiedzy (TOK – Theory of Knowledge), czyli przedmiot będący kursem krytycznego myślenia, stawiający na dogłębną analizę metod i narzędzi badawczych odpowiednich dla poszczególnych dziedzin wiedzy,
    • program rozwoju osobistego CAS (Creativity, Activity, Service), który służy rozwojowi osobistemu i samodoskonaleniu, a także rozwija postawy prospołeczne, promując działania na rzecz potrzebujących, społeczności szkolnej czy lokalnej,
    • pracę dyplomową (EE – Extended Essay), będącą samodzielną rozprawą badawczą z wybranego przez Ciebie przedmiotu.

     Program stypendialny w Liceum Paderewski 

    Uczniowie Liceum Paderewski mogą uzyskać stypendia za wysokie wyniki w nauce, a także za wyniki olimpijskie. Przykładowo: uczeń klasy 2 ze średnią 5,12, który otrzymał tytuł finalisty Olimpiady Biologicznej na szczeblu ogólnopolskim, na koniec klasy 2 otrzymuje 3500 zł (1500 zł za wyniki w nauce oraz 2000 zł za wynik olimpiady), tj. 291 zł miesięcznie.

    Szczegółowe informacje znajdują się pod linkiem: Regulamin stypendiów.

    Współpraca: